Genel Bilgi
Kod | BBP313 |
Ad | Bahçe Bitkileri Besl. Fizyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Mineral besin elementlerinin bitkiler tarafından alınması, taşınması, depolanması, metabolik süreçlerde kullanılması, toprağın besin elementlerince zenginleştirilmesi, mineral elementlerin birbirleri ile antagonistik ve sinerjistik etkileşimleri konuları ile, Bahçe Bitkilerinde yüksek verimlilik ve ürün kalitesi için gübreleme programlarının yapılmasını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Besin elementlerinin tanıtılması, alınması, bitki içerisinde floemde ve ksilemde taşınma ilkeleri, noksanlık ve fazlalık belirtilerinin gösterilmesi, bahçe bitkileri türlerinde beslenme, gübreleme ve fertigasyon programlarının yapılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu ve kitaplar: • Kaşka ve Serçe, 2016. Meyve ağaçlarının Beslenmesi. Editörler: A. Brooke Peterson and Robert G. Stevens. 272 s. • Çelik, S., 2011. Bağcılık (Ampeloloji). Cilt I. 3. Baskı. Avcı Ofset, Istanbul. 428 s. • Kacar, B., 1997. Gübre Bilgisi. 5. Baskı. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yayın No: 1490, Ders kitabı: 449.441 s. • Özbek, H., Kaya, Z. Ve Tamcı, M., 1984. Bitkinin Beslenmesi ve Metabolizmas. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yayınları: 162, Ders kitabı: 12. 590 s.
Notlar
• Arslan, R., 2012. Yaprak analizi için Örneklerin alınması. T.C. Gıda, Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Alata Bahçe Kültürleri Araştırma İstasyonu, Erdemli-Mersin.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mineral besinlerin fonksiyonlarını ve sınıflandırılmasını öğrenir. |
ÖÇ02 | İyon alım mekanizması, floem ve ksilemde taşınma ve bunun düzenlenmesini öğrenir. |
ÖÇ03 | Mineral besinlerin eksikliği ve toksisitelerinin tanısını yapabilir, antagonistik etkileri öğrenir. |
ÖÇ04 | Sebze yetiştiriciliğinde fertigasyon/gübreleme programlarını yapmayı öğrenir. |
ÖÇ05 | Bahçe Bitkilerinde kullanılan gübrelerin verilme şekillerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Farklı meyve türlerinde ve asmada gübreleme ilkelerini ve gübreleme programları yapmayı öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mineral elementlerin tanıtılması, makro ve mikro elementlerin fonksiyonları. Bahçe bitkilerinde yanlış besleme ve bozukluklar | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Köklerden iyon alımı, aktif ve pasif taşınım, floem ve ksilemde taşınım | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sebzelerde fizyolojik hastalıklar ve meyve ve yapraklarındaki simptomları. Bu hastalıklar için alınması gerekli önlemler.. | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Bahçe bitkilerinde kullanılan gübre formları ve dozları :EC gübreleri, fertigasyon-damlama gübreleri | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Sebzelerde gübrelerin verilme zamanı ve şekli | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Topraktan ve yapraktan gübre uygulamaları, fertigasyon ilkeleri | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sera sebzelerinde ve açıkta yetişen sebzelerde gübreleme programları yapılması, farklı sebzelerin besin gereksinimlerinin verilmesi | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Meyve ağaçlarında ve bağlarda beslemenin esasları | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Besin maddesi noksanlık ve fazlalık belirtileri. Beslenme fizyolojisi açısından incelenen toprak özellikleri | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Meyve ağaçlarında ve bağlarda Azot ve Fosfor elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Meyve ağaçlarında ve bağlarda Potasyum, Magnezyum ve Kükürt elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Meyve ağaçlarında ve bağlarda Demir ve Çinko elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Meyve ağaçlarında ve bağlarda Mangan, Bor, Bakır ve Molibden elementleri, fonksiyonları, bitkide ve topraktaki etkileri, noksanlık ve fazlalıkları | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Besin Elementleri ile Bitki Büyümeyi düzenleyici maddeler ilişkisi | Verilen kaynaklardan ilgili konuya çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |