Genel Bilgi
Kod | BBP350 |
Ad | Mantar Yetiştiriciliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HATIRA TAŞKIN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HATIRA TAŞKIN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Beyaz şapkalı mantar (Agaricus bisporus) ve istiridye mantarında (Pleurotus sp.), üretim odalarının dizaynı, yetişme koşulları, yöntemleri ve yetiştiricilik sorunlarını, kompost yapımından başlayarak tüm yetiştiricilik aşamalarını öğrenir.
Dersin İçeriği
Bu ders, kültürü yapılan mantar türlerinden beyaz şapkalı mantar (Agaricus bisporus) ve istiridye mantarının (Pleurotus sp.) yetiştiriciliği ile ilgili olarak mantarlardan sporlarının, sporlardan misellerin ve tohumluk misellerin elde edilmesi, kompost yapımı, misellerin komposta ekimi, mantar yetiştiriciliği için gerekli ekolojik koşullar, kültürel işlemler, hasat, hastalık ve zararlılar konularını içermektedir. Mantar yetiştiriciliğinin tarihçesi ve uygulanan değişik yetiştirme sistemleri ile mantarların biyolojisi de incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Konu ile ilgili kitaplardan hazırlanmış sunumlar
Notlar
Mantar Yetiştiriciliği (Atilla Günay)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beyaz şapkalı kültür mantarının yetiştiriciliğini öğrenir |
ÖÇ02 | Beyaz şapkalı kültür mantarı için kompost yapımını öğrenir |
ÖÇ03 | Pleurotus sp. mantarı yetiştiriciliğini öğrenir |
ÖÇ04 | Mantar yetiştiriciliğinin avantajlarını öğrenir |
ÖÇ05 | Mantarların besin değeri ve kullanım alanlarını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye ve dünyada mantarcılığın tarihçesi | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Mantarın tanımı, sistematikteki yeri, ekonomik önemi ve besin değeri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Beyaz şapkalı kültür mantarı biyolojisi ve üremesi | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Beyaz şapkalı kültür mantarının ekolojik istekleri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Mantar üretim yerleri ve sistemleri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Modern mantar işletmeleri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Kompost reçetelerinin hazırlanışı ve kompost yapımı | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Bu haftaya kadar incelenen konular için önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından sınav için çalışılır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tohumluk misel üretimi | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
10 | Komposta misel ekim yöntemleri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Örtü toprağının özellikleri, hazırlanışı ve serimi | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
12 | Yetiştiricilik döneminde uygulanan bakım işlemleri | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Hasat, muhafaza ve paketleme | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
14 | Mantar hastalık ve zararlıları | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Pleurotus spp. yetiştiriciliği | Önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince incelenen konular için önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından sınav için çalışılır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem süresince incelenen konular için önerilen kaynaklar ve verilen ders notlarından sınav için çalışılır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |