Genel Bilgi
Kod | BBP404 |
Ad | Bahçe Bitkilerinde Tasarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Bülent ARPACI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURHANETTİN İMRAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, bahçe bitkileri ve peyzaj ile ilgili tasarım bakış açısını kazandırmayı hedeflemektedir. Bahçe tasarımı, peyzaj, sulama sistemi, kentsel bahçecilik, sera yapımı konularında temel bilgiler kazandırmak, bahçe tasarımını etkileyebilecek yetiştiricilik koşulları konusunda farkındalık oluşturmak dersin amacıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders, Bahçe Bitkileri Tasarımında çeşitli konuları ve becerileri kapsar. Öğrenciler, temel tasarım ilkeleri, bitki büyümesi ve şekli, çiçek yetiştiriciliği (çiçek tasarımı ve sera yapımı dahil) üzerine üniteleri tamamlayacaklar. Meyve, sebze ve çiçek üretimi, çeşitli yetiştirme sistemlerinin tasarımı (dikey tarım, kentsel tarım sistemi), bitki ıslahı ile tasarım, budama tasarımı, sulama sistemi tasarımı ve sera tasarımı dersin konuları arasında yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Tasarıma giriş
Notlar
Tasarım teorisi ve metodları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım sürecini tanımlar ve proje tasarlar |
ÖÇ02 | Tasarımın unsurlarını ve ilkeleri açıklar |
ÖÇ03 | Proje sunumlarında tasarım unsurlarını ve ilkelerini kullanır |
ÖÇ04 | Bitki özelliklerini açıklar ve bitkilerin fonksiyonel kullanımlarını tanımlar |
ÖÇ05 | Renk teorisinin temel kavramlarını ve bitki materyalinin estetik kullanımını tanımlar |
ÖÇ06 | Bahçe bitkileri tasarlamanın ekolojik, görsel ve kültürel yönlerini anlar |
ÖÇ07 | Bahçe bitkileri alanlarını kamusal alandaki uygulamalar ile ilişkilendirir. |
ÖÇ08 | Çevre ile etkileşim halinde bahçe planları tasarlar. |
ÖÇ09 | Dikim planları geliştirmek için araçları öğrenir ve kullanır |
ÖÇ10 | Bahçe bitkilerinde yetiştirme, sulama ve aydınlatma sistemlerini tanır ve tasarlar |
ÖÇ11 | Meyve / sebze / çiçek bahçesi planı çizer ve tasarlar |
ÖÇ12 | Yenilebilir bir peyzaj alanı kurar, tasarlar ve bakımını yapar |
ÖÇ13 | Yetiştirme ortamları tasarlar |
ÖÇ14 | Meyve ve bitki şeklini geliştirmek üzere ıslah yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ15 | Bireysel ve ekip halinde çalışma yeteneklerini geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bahçecilik bakımından tasarımın anlamı. Tasarımın temelleri. Bahçe tasarım uygulamaları ile (üretimin ötesinde) stratejik olarak tasarım kavramına genel bakış. | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kentsel tasarım, tarımsal uygulama ve bahçe tasarımına yönelik önemli dönemleri ve yaklaşımları içeren tasarım tarihi. | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tasarım uygulamaları ve projelerinde örnek çalışmalar (yağmur suyu park, kentsel çiftlik, toprak koruma örnekleri). | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Geçmiş ve mevcut kentsel pratik anlayışıyla, tarım ve bahçe tasarımı uygulaması. Bahçe Bitkileri üzerine çalışmalar, kişisel ilgi alanları ve güncel olaylar | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bahçe tasarımı ve peyzaj alanında kariyer yolları, profesyonel mimari ve tasarım uygulamaları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Meyve ve bitki şekli ıslahı için tasarım stratejileri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
7 | Örtü altı yapıları ve tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Sulama sistemleri ve tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Çim alanları tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
11 | Şehir bahçeciliği tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Bitki tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Sürdürülebilir ve Çevreye Duyarlı Bahçe Bitkileri Tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yetiştirme Sistemleri ve Sıfır Atık Üretim Tasarımı | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yenilikçi Seralar ve Dikey Yetiştiricilik Tasarımları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |