FELZ203 Varlık Felsefesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ203
Ad Varlık Felsefesi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ontolojinin temel problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek.

Dersin İçeriği

Varolanın bütünlüğü ile ele alınıp incelenmesi savında olan bir temel bilim olarak ontolojinin, varolanın temel yapısını, determinasyon ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını eski ve yeni görüşler bağlamında nasıl ele alındığını göstererek ontoloji-mantık, ontoloji-metafizik, ontoloji-epistemoloji arasındaki ilgiler ve farklılıkların saptanması. Varlık,varolan , görünüş , kendi başına varlık realite ve idealite , varoluş , olanak gerçeklik , zorunluluk nedensellik kategori , diyalektik ve aporetik vb. gibi kavramların aydınlatılması yoluyla varolan a bütünlüğü ile yaklaşabilmenin olanaklarını araştırmak.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Edit. Kadir Çüçen, Varlık Felsefesi, Ekin Kitabevi.

Notlar

Mustafa Günay, Metinlerle Felsefeye Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları, 2018.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Varlık felsefesinin önemini kavrar
ÖÇ02 Varlık felsefesinin temel kavram ve problemlerinin farkına varır
ÖÇ03 Varlık felsefesi ile ilgili filozofların görüşlerini değerlendirir
ÖÇ04 Çağların farklı varlık anlayışlarını karşılaştırır
ÖÇ05 Ontoloji ve metafizik kavramlarının farklılığını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Varlık felsefesinin konusu (Varlık, Varolan ve Varolma kavramları) okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Varlık felsefesinin temel kavram ve problemleri (görünüş, oluş, gerçeklik, zaman, mekan, neden, etki, töz, öz, vb.) İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Varlık çeşitleri ve tarzları İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Metafizik ve ontoloji kavramlarının temel anlamları İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İlkçağ Platon öncesi varlık anlayışı İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlkçağ töz metafiziği - Platon (Platon-un varlık görüşü) İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Aristoteles (Aristoteles-in varlık görüşü) Aristoteles-te kategori, öz , töz , ilinek kavramları İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Plotinos-un varlık anlayışı İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ortaçağ-ın varlık tasavvuru İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Augustinus, St. Thomas (Aquinalı Thomas) İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Modern Töz Metafiziğine Giriş, Descartes İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Spinoza, Leibniz-in varlık anlayışları İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Modern Varlık anlayışı Locke, Berkeley, Hume İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İlkçağ, Ortaçağ ve Modern dönem varlık anlayışlarının karşılaştırılması İlgili kaynağın okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavına hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2022 10:16