EFMZ204 Öğretim Teknolojileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ204
Ad Öğretim Teknolojileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin kuramsal temellere ve öğretim amaçlarına uygun tasarımı, seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulanması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğretim teknolojisi ile ilgili temel kavramlar, yaklaşımlar, kuramlar, modeller: ADDIE, Çok ortamlı öğrenmeler de Mayer'in Bilişsel Modeli, Gagne modeli vb., Genel görsel tasarım ilkeleri. Kuramsal temelde öğretimin tasarımı, materyal geliştirme, seçme ve değerlendirme. Farklı durum ve koşullar için materyal seçimi, geliştirilmesi ve öğretimsel öğeler uyumunun sağlanılması. Çeşitli öğretim materyallerinin özellikleri, gelişen teknolojiler, öğrenme platformları, materyallerin öğretim sürecindeki yeri, uygun kullanımı ve etkileri.

Dersin Ön Koşulu

Ders önkoşulu yok.

Kaynaklar

Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.

Notlar

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Öğretim teknolojilerinin temel kavram ve kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ03 ADDIE modelini öğretimsel problem çözümüne uygular.
ÖÇ04 Verilen bir öğretim tasarım modelini analiz, tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanır.
ÖÇ05 Çoklu ortam ilkeleri temelinde materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ06 Genel materyal tasarımı ilkelerine göre materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ07 Öğretim teknolojileri çalışmalarında öğretimsel öğeler arasında uyumu sağlar ve gerekçesiyle sunar.
ÖÇ08 Öğretim problemlerinin çözümünde ölçütler temelinde materyal özellikleri, öğretimsel koşul ve durumlara göre, uygun kararları alır, düzenlemeleri gerçekleştirir ve gerekçesiyle açıklar.
ÖÇ09 Yeni teknolojilerin kullanımları ve etkileri konusunda kuramsal, ilkesel ve rasyonel gerekçeler üretir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı ve Öğretim teknolojileri ile ilgili genel tarihsel gelişim ve temel kavramlar Programın incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 2. Öğretim teknolojilerinde modeller: sistem yaklaşımı, ADDIE vd. , öğretim teknolojileri projelerinin belirlenmesi İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 3. Öğretim teknolojilerinde yaklaşımlar ve öğrenme kuramları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 4. Analiz: İhtiyaç analizi, öğrenen analizi ve şema, bellek yapıları, İKK, bilişsel yük İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 5. Tasarım: Gagne, Merill içerik birimleri ve davranış düzeyleri ve Dick ve Carey ile hiyerarşik tablo, iş ve görev analizi: Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
6 6. Tasarım: Öğretim tasarımı modelleri: Gagne, (Bloom, Merill, Reigeluth vb.): Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 7. Geliştirme: Multimedia: Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli: Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 9. Geliştirme: Materyal geliştirme genel kavram ve ilkeleri: alan, denge, çizgi, doku vb. : Etkili sunum ilkeleri vb. Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 10. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Öğretimsel öğeler arası uyum için yazılım örnekleri, değerlendirme; görseller,modeller, simulasyon, animasyon, oyun ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 11. Vize ödevlerinin teslimi ve final projeleri için önerilerinin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
12 12. Yeni teknolojiler ve eğilimler: Artırılmış gerçeklik, kavram haritaları ve bilişsel destek araçları, scratch vb., ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 13. Yenilikler, yeniliklerin yayılması ve etkileri: Bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri, eğitim bilimlerinde değişim; Teknolojik, psikolojik, sosyo-kültürel, eğitimsel, ekonomik vb. etkiler İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 14. Final projeleri sunumları/teslimleri İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
15 15. Final projeleri sunumları/teslimleri ve gözden geçirme İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 01:26