Genel Bilgi
Kod | ICM308 |
Ad | Bilgisayar Destekli Tasarım 4 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
3 Boyutlu proje tekniklerinin 3ds MAX ve ArchiCAD ile iç mimari sunumunun gelişmiş halinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği
3ds MAX ile element (materyal) atanması, oluşturulması ve düzenlenmesi. Işıklandırma teknikleri, gölge ve yansıma teknikleri, atmosfer ayarları ve render motorları ve araçları kullanımı (VRay, Brazil, Mental Ray, Radiosity..). Olay yönetimi (patlama, yanma, parlama teknikleri). Medya özelliklerinin tanıtılması, video, fotoğraf ve animasyon türlerinin ve sinema tekniklerinin anlatılması. Canlandırma (animasyon) teknikleri, anahtarlama, animasyon oluşturma teknikleri ve gerçekçi görüntü elde etme yöntemleri. Kamera teknikleri anlatımı ve uygulamaları. Oluşturulan sahnelerin tamamlanması ve son görsel efektlerin eklenmesi. Çıktıların birleştirilmesi ve ses efektlerinin eklenmesi. ArchiCAD'in tanıtımı, proje tasarımları üzerinde hassasiyet ve etkinlik yöntemleri, duvarların yükseltilmesi, katların, kapı ve pencerelerin yerleştirilmesi, merdiven ve çatıların oluşturulması. Zengin kütüphanesiyle iç ve dış mekan tasarım teknikleri. Tasarımların içerdiği planlar, kesit ve cepheler, mimari ve yapı detayları, metraj listeleri, renderlar, animasyonlar ve sanal gerçeklik ürünlerinin elde edilmesi yöntemleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
* LEE, K. (2002). 3ds max 4, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752970826, İstanbul. * KANBUR, N. (2003). 3D Studio Max Görselleştirme ve Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 978975709224X, İstanbul. * ÇELİK, E. (2005). 3ds Max 7 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9789756267321, İstanbul. * BONNEY, S., ANZOVIN, S., (AL, K.) (2006). 3ds max 7, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752977316, İstanbul. * ÇELİK, E. (2006). 3ds Max 9 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 978975626778x, İstanbul. * BOZKURT, L. (2007). 3D Studio Max Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 9789756477814, İstanbul. * MURDOCK, K.L. (2007). 3ds max 8, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9786051060507, İstanbul. * ÇELİK, E. (2008). 3ds Max 2008 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9786050042061, İstanbul. * ÇELİK, E. (2008). 3ds Max ve Mental Ray İç Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031023, İstanbul. * BORA, H. (2009). 3ds Max 2010 Uygulamalı Örnek Çizimler, Türkmen Kitabevi, ISBN: 978605 425903 8, İstanbul. * ÖZSAĞLAM, M.Y. (2009). 3ds Max Maxscript, Seçkin Yayıncılık, ISBN: 9789750210761, İstanbul. * ÇELİK, E. (2010). 3ds Max Dış Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031269, İstanbul.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 3 Boyutlu 3ds MAX ve ArchiCAD programlarını kullanabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Gerçek malzeme görüntüsünü elde edebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Obje oluşturmayı ve kütüphane geliştirmeyi kavrar. |
ÖÇ04 | Sanal gerçeklikte veri transfer eder. |
ÖÇ05 | Tasarımlarını çıktı ortamına taşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzeme editörü ile kaplama: Standart malzeme. Blinn Basic Parameters menüsü. Hazırladığımız malzemeyi objelerimize nasıl kaplarız. Opacity değeri ile saydam malzeme. Shader Basic Parameters menüsü. Extended parameters menüsü. Maps (Kaplamalar), Bitmap Maps. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Dışarıdan alacağımız resimleri kaplama olarak kullanma. Material / Map Browser. Bitmap resim üzerinde ayarlar. Procedural Maps; (Parametrik kaplamalar). Bump kanalı ile kabartma. Dent ile Bump. Opacity kanalı kullanımı. Kanallar üzerindeki kaplamaları kaldırma. Material ID nedir. Multi / Sub - Object malzeme ile kaplama. Uygulama: Polygon yüzeylerin Material ID numaraları nasıl değiştirilir. Uygulama: Pencere için Multi/Sub - Object malzeme hazırlanması. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Edit Mesh ve Editable Poly objeleri kaplama. UVW MAP ile kaplama koordinatlarını düzenleme. Map Channel. Reflection (Yansıma) kanalının kullanımı. Uygulama: Deniz ve gökyüzü kaplaması. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gradient malzeme tipi. Noise. Reflection kanalı ve prosedürel kaplamalar. Flat Mirror. Uygulama: Flat Mirror ile Ayna. Flat Mirror kaplaması ile dikkat edilmesi gereken ayrıntılar. Flat Mirror ile cilalı ve parlak yüzey kaplamaları. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Raytrace malzeme tipi. Raytrace yansıma, kırılma, saydamlık, parametreleri. Architectural Material. Bazı hazır şablonlardan (Templates) örnekler. Malzeme silme ve yeni malzemeler için Slot boşaltma. Kaldırılan malzemeyi Editor Slot'una geri getirme. Material Library (Malzeme Kütüphanesi). Malzeme kütüphanesindeki malzemelerin kullanımı. Malzeme kütüphanesi oluşturma. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Işıklar, aydınlatma ve özel efektler: Standard Lights (Standart ışıklar ile aydınlatma). Işıklar sahneye nasıl eklenir ve eklerken dikkat etmemiz gerekenler. Spot ışıklar (Spot Lights). Direct ışıklar (Direct Lights). Omni Light. Işıkların parametreleri. General Parameters menüsü. Işıkların gölge (Shadow) verme özelliğini aktif hale getirme. Intensity/Color/Attenuation menüsü. Uygulama: Spotlight ışık ile sinema salonu ve projektör. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Atmospheres ve Effects hacimsel sis efekti (Volume light). Shadow Map Parameters (Gölge ayarları). Lens Effects. Uygulama: Lens efekt ile güneş. Uygulama: Direct Light ile mekan günışığı. Skylight ve Light Tracer. Işık sistemleri (Systems). Sunlight (Güneş ışığı) ile aydınlatma. Uygulama: Sunlight ile güneş ışığı. Daylight (Gün ışığı). | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Vize projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Kameralar: Neden kamera kullanmalıyız. Target kamera, Free kamera. Uygulama: Kameralar arasında geçişler. Kamera kontrol araçları. Kamera parametreleri menüsü. Field of Field (FOV) ve Lens parametreleri. Environment range. Fog (Sis) efekti eklemek. Multi Pass Effect Depth of Field kamera efekti. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Animasyon: Kamera animasyonları. Timeline zaman çubuğu. Daha uzun animasyon hazırlamak için süreyi nasıl artırabiliriz. Keyframe (Anahtar Kare) taşıma. Re-Scale Time. Path Constraint, kamera'nın bir çizgiyi takip ederek hareket etmesi. Uygulama: Kameranın bir yol takip ederek iç mekanda dolaştırılması. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Render ayarları: Output Size (Render Büyüklüğü). Render işlemi ile aldığımız görüntüleri resim olarak kaydetme. Print Size Wizard (Baskı boyutu ayarlama sihirbazı). Render Type/Render çeşitleri. Wireframe Render. Hazırlanan animasyonları video formatında kaydetme. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Archicad tanıtımı, sanal olarak binayı inşa etme. Duvar, döşeme, kiriş gibi gerçek yapı elemanlarıyla çalışma. Sınırsız sayıda kesit ve cephe. 3 boyutlu, parametrik, yani ''akıllı'' objelerle çalışmak, zengin kütüphane. Katlar-Dokümantasyon - Arayüz Tanıtımı. Temel Ayarlar - Template - Şablon oluşturma. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çizgi aracı - Ayarlar - Çizgi Türleri. Eksen kilitleme (SHIFT tuşu). Klavye kontrolleri (A, R, X, Y). Koordinat kilitleme (ALT tuşu). Ölçü değeri öğrenme (M). Sıfır noktasının kaydırılması (ALT ile SHIFT). Kılavuz Çizgileri. İmleç işaretleri - Dik, Mersedes, İçi Dolu, Boş veya Çizgili kalem. Tutma Noktaları. Özel Tutma Noktaları. Kesişme, Hizalama, Ayırma, Yuvarlatma, Pahlama. Kısaltma / Uzatma - Yardımcı Palet Araçları. Seçim aracı - SHIFT, Grup işlemleri. Özellik Kopyalama / Enjekte etme (ALT, CTRL ile ALT). Tarama aracı. Ayarlar - Alan gösterimi - Gösterim düzeni. Sihirli Değnek - Ayarlar - SPACE tuşu - Seçili nesnelerde öncelik. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Daire/Yay aracı. Açı Ölçülendirme. Yazı aracı. Çoklu Çizgi. Çoklu Eğri. Yardımcı Nokta. Hareket Komutları. Kat ayarları-Genel ayarlar-Kat Planı Kesit Düzlemi. Duvar aracı. Duvar Bitimi aracı. Döşeme aracı. Kapı/Pencere aracı. Çerçeve Seçim aracı. Katman Ayarları-Gizleme-Kilitleme-Katman Grupları. Kompozit Elemanlar. Kesit/Görünüş aracı. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Referans İzi. Kolon aracı. Kiriş aracı. 3 Boyut Penceresi. Çatı aracı. Kütüphane Nesnesi-Kütüphane Elemanları-Kütüphane Belirleme. Merdiven aracı-Hazır objeler. Ölçülendirme aracı-Plan-Kesit/Görünüş-Otomatik. Arazi aracı. İç Görünüş aracı. Mahal aracı. Katı Eleman İşlemleri. Çalışma. Kamera aracı. Görselleştirme. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |