MOP119 Solfej

9 AKTS - 4-4 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MOP119
Ad Solfej
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-4 (T-U) (32 Hafta)
AKTS 9 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Konservatuar - Esas Meslek
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. OYA ŞEN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. OYA ŞEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin meslek yaşamlarında yetkin bir duyuşa sahip olmaları için bu yüksek duyuş niteliğini öğrenciye kazandırabilmek, bir, iki ve üç sesli, sistematik olarak ilerleyen barok, klasik ve romantik repertuardan oluşan solfej uygulamaları yapılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Temel müzik bilgisi: Notalar, aralıklar, ölçüler. Majör ve minör aralıkların oluşumu. Kulak eğitimi egzersizleri. Basit parçalarla hafif şan egzersizleri. Vokal organlarının anatomisi ve kullanımı. Solo ve koro olarak uyum içinde şarkı söyleme. Piyano eşliğinde solo şarkı söyleyişler için basit ezgiler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

E.POZZOLİ,Solfeggi Cantati

Notlar

S. AKDİL, Temel Müzik Eğitiminde Dikte 1. Kitap


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Edindiği solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahip olur
ÖÇ02 Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
ÖÇ03 Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
ÖÇ04 Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahip olur.
ÖÇ05 Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceriye sahip olur.
ÖÇ06 Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları seslendirme becerisine sahip olur.
ÖÇ07 Eserleri müzikal dinamiklere göre seslendirme becerisine sahip olur.
ÖÇ08 Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik yapıtları seslendirme becerisine sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma,dersin ve içeriğinin,ders kitaplarının tanıtımı Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
2 Bilinen ezgilerden yola çıkılarak,yön kavramının (inici-çıkıcı)hareketlerin verilmesi Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
3 Porte,ölçü,ölçü çizgisi,anahtar ve benzeri temel bilgilerin verilmesi.Nota ve sus değerleri.Ezgilerin içerisindeki tam ve vuruşları kavratmak(ti-ta) Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Tartım çalışmaları,2/4lük ölçü,ritmik artikülasyon çalışmaları,ikili ve üçlü aralıklar bilişsel ve duyuşsal olarak,basit ezgilerdeki nüans ve tempolar Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Genel tekrar. Eksiklerin giderilmesi Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Majör dizi,özellikleri,kalıbı ve do majör dizisi.Do majör dizisinde dereceler ve özellikleri, akor ve arpej çalışmaları.Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Uzatma bağı,uzatma noktası ile karşılaştırmalı çalışmalar.Senkop,senkop içeren okuma parçaları,bona ve solfej olarak.Basit dikte çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 Genel tekrar. Eksiklerin giderilmesi. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
9 2/4lük, 4/4lük ölçü lerle çaışmalar.4lü aralıklar. Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 3/4lük ölçü sayısı,ilgili tartım ve solfej okuma parçaları.Fa anahtarı, tanıtımı ve ilgili tartım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
11 Sebare ,2/4lük ile ve 4/4lük ile karşılaştırmalı çalışmalar.Fa anahtarı ile ilgili bona ve 1/A dan okuma parçaları.Yaratıcılık çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 5li aralıklar,bilişsel ve duyuşsal olarak.Hafıza geliştirme çalışmaları.Noktalı dörtlük ve onaltılık nota ve sus işaretleri. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Triole ,bona ve solfej olarak okuma parçaları.2/4lük ölçü çeşidi ile dikteler,do majör içerisinde.Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Çift nokta ve ilgili okuma parçaları.6lı aralıklar.Noktalı sekizlik nota ve kalıpları.3/8lik ölçü ve ilgili alıştırmaler.Yaratıcılık çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Diyez bemol naturel, majör minör dizi kavramları.Aralık çalışmaları ,artık ve eksik aralıklar.6/8lik ölçü ile çalışmalar. Hafıza geliştirme çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Ara Sınav Ders kitabında ilgili konu Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav, Jüri Değerlendirmesi
17 Si bemol Majör, üç sesli akorun çeşitleri ve çevrimleri.İki sesli okuma. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
18 Sol minör diyatonik.Auftakt.9/8’lik aksak ölçüler. Bireysel Çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
19 Lidyen modu.8/8’lik aksak ölçüler. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
20 La Majör diyatonik, çift triole.Tonik,subdominant ve dominant akor ve çevrimleri. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
21 La Majör kromatik.Fa anahtarı çalışmaları.-5’li ve +5’li akoru. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
22 Fa diyez minör diyatonik.32’lik nota ve sus.Aksak ölçüler 10/8’lik Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
23 Fa diyez minör kromatik.Eski modların tekrarı. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
24 Mi bemol Majör diyatonik.Tritonun çözümleri, senkop çeşitleri. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
25 Mi bemol Majör kromatik.Çift triole, duole. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
26 Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
27 Do minör diyatonik, çift sesli okuma. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
28 Do minör kromatik, -7’li ve +2’li aralığı, çift sesli çalışmaları. Do minor chromatic, with-7s and +2 range, dual voice work. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
29 Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
30 Birinci ve ikinci dönem konularının kısa tekrarı ve eksikliklerin tespit edilmesi. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
31 Eksikliklerin giderilmesi ve genel tekrar. Bireysel çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
32 Final Bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 29 8 232
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 29 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 1 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 235
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,40
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.11.2022 02:33