Genel Bilgi
Kod | MOP119 |
Ad | Solfej |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-4 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 9 AKTS |
Yerel Kredi | 6 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. OYA ŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. OYA ŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin meslek yaşamlarında yetkin bir duyuşa sahip olmaları için bu yüksek duyuş niteliğini öğrenciye kazandırabilmek, bir, iki ve üç sesli, sistematik olarak ilerleyen barok, klasik ve romantik repertuardan oluşan solfej uygulamaları yapılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Temel müzik bilgisi: Notalar, aralıklar, ölçüler. Majör ve minör aralıkların oluşumu. Kulak eğitimi egzersizleri. Basit parçalarla hafif şan egzersizleri. Vokal organlarının anatomisi ve kullanımı. Solo ve koro olarak uyum içinde şarkı söyleme. Piyano eşliğinde solo şarkı söyleyişler için basit ezgiler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
E.POZZOLİ,Solfeggi Cantati
Notlar
S. AKDİL, Temel Müzik Eğitiminde Dikte 1. Kitap
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edindiği solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahip olur |
ÖÇ02 | Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
ÖÇ03 | Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
ÖÇ04 | Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahip olur. |
ÖÇ05 | Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceriye sahip olur. |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları seslendirme becerisine sahip olur. |
ÖÇ07 | Eserleri müzikal dinamiklere göre seslendirme becerisine sahip olur. |
ÖÇ08 | Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik yapıtları seslendirme becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma,dersin ve içeriğinin,ders kitaplarının tanıtımı | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
2 | Bilinen ezgilerden yola çıkılarak,yön kavramının (inici-çıkıcı)hareketlerin verilmesi | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Porte,ölçü,ölçü çizgisi,anahtar ve benzeri temel bilgilerin verilmesi.Nota ve sus değerleri.Ezgilerin içerisindeki tam ve vuruşları kavratmak(ti-ta) | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
4 | Tartım çalışmaları,2/4lük ölçü,ritmik artikülasyon çalışmaları,ikili ve üçlü aralıklar bilişsel ve duyuşsal olarak,basit ezgilerdeki nüans ve tempolar | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Genel tekrar. Eksiklerin giderilmesi | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Majör dizi,özellikleri,kalıbı ve do majör dizisi.Do majör dizisinde dereceler ve özellikleri, akor ve arpej çalışmaları.Nota yazım çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Uzatma bağı,uzatma noktası ile karşılaştırmalı çalışmalar.Senkop,senkop içeren okuma parçaları,bona ve solfej olarak.Basit dikte çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Genel tekrar. Eksiklerin giderilmesi. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
9 | 2/4lük, 4/4lük ölçü lerle çaışmalar.4lü aralıklar. Nota yazım çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
10 | 3/4lük ölçü sayısı,ilgili tartım ve solfej okuma parçaları.Fa anahtarı, tanıtımı ve ilgili tartım çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Sebare ,2/4lük ile ve 4/4lük ile karşılaştırmalı çalışmalar.Fa anahtarı ile ilgili bona ve 1/A dan okuma parçaları.Yaratıcılık çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | 5li aralıklar,bilişsel ve duyuşsal olarak.Hafıza geliştirme çalışmaları.Noktalı dörtlük ve onaltılık nota ve sus işaretleri. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Triole ,bona ve solfej olarak okuma parçaları.2/4lük ölçü çeşidi ile dikteler,do majör içerisinde.Nota yazım çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Çift nokta ve ilgili okuma parçaları.6lı aralıklar.Noktalı sekizlik nota ve kalıpları.3/8lik ölçü ve ilgili alıştırmaler.Yaratıcılık çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Diyez bemol naturel, majör minör dizi kavramları.Aralık çalışmaları ,artık ve eksik aralıklar.6/8lik ölçü ile çalışmalar. Hafıza geliştirme çalışmaları. | Ders kitabında ilgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Ara Sınav | Ders kitabında ilgili konu | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Si bemol Majör, üç sesli akorun çeşitleri ve çevrimleri.İki sesli okuma. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
18 | Sol minör diyatonik.Auftakt.9/8’lik aksak ölçüler. | Bireysel Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
19 | Lidyen modu.8/8’lik aksak ölçüler. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
20 | La Majör diyatonik, çift triole.Tonik,subdominant ve dominant akor ve çevrimleri. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
21 | La Majör kromatik.Fa anahtarı çalışmaları.-5’li ve +5’li akoru. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
22 | Fa diyez minör diyatonik.32’lik nota ve sus.Aksak ölçüler 10/8’lik | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
23 | Fa diyez minör kromatik.Eski modların tekrarı. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
24 | Mi bemol Majör diyatonik.Tritonun çözümleri, senkop çeşitleri. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
25 | Mi bemol Majör kromatik.Çift triole, duole. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
26 | Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
27 | Do minör diyatonik, çift sesli okuma. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
28 | Do minör kromatik, -7’li ve +2’li aralığı, çift sesli çalışmaları. | Do minor chromatic, with-7s and +2 range, dual voice work. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
29 | Öğrenilen tüm tonlarda karışık çalışmalar | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
30 | Birinci ve ikinci dönem konularının kısa tekrarı ve eksikliklerin tespit edilmesi. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
31 | Eksikliklerin giderilmesi ve genel tekrar. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
32 | Final | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 8 | 232 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,40 | ||
AKTS | 9 AKTS |