Genel Bilgi
Kod | SD0053 |
Ad | Türkiye'nin Demokrasi Tarihi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SADIK CAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Demokrasi kavramı ve çağdaş demokrasinin gelişimini, Osmanlı Devletinin son dönemlerindeki demokratikleşme hareketlerini, Cumhuriyetin ilk dönemlerinde demokratikleşme alanında yaşanan gelişmeleri anlatmak.
Dersin İçeriği
Demokrasi nedir, Gelişimi, Çoğulcu-Çoğunlukçu demokratik kavramlar, Demokrasinin dünyadaki Gelişimi, 19. ve 20. yüzyılda Osmanlı Devletindeki Demokratik Gelişmeler, Milli Mücadele Dönemimde Demokrasi Alanında Yaşanan Gelişmeler, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Demokrasiyi Yerleştirme Çabaları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yayınlanmamış Ders Notları
Notlar
Türkiye Demokrasi Tarihi. Faruk Ataay. Nika Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Demokrasi kavramını ve çoğunlukçu demokrasi ile çoğulcu demokrasi arasındaki farkı bilir |
ÖÇ02 | Çağdaş demokrasinin gelişim sürecini bilir |
ÖÇ03 | Osmanlı Devletindeki son dönem yenileşme hareketleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Osmanlı Devletinde senet ve fermanların demokratikleşmeye olan katkılarını bilir |
ÖÇ05 | Osmanlı Devletinde demokratikleşme konusunda aydınların katkısını bilir |
ÖÇ06 | I. Meşrutiyet, parlamento ve Kanun-i Esasiye hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | II. Meşrutiyet dönemindeki çok partili yaşam hakkında fikir sahibi olur |
ÖÇ08 | Milli Mücadeledeki kongrelerin milli egemenlik kavramının gelişime olan katkılarını bilir |
ÖÇ09 | Birinci Meclis ve demokratik yapısı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ10 | Birinci Meclisteki İktidar-muhalefet ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ11 | Halk Fırkasının kurulması ve demokrasinin gelişimine olan katkılarını bilir |
ÖÇ12 | Cumhuriyetin ilk yıllarındaki muhalefet partileri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ13 | Cumhuriyetin ilk yıllarında tek partili iktidar karşısında toplumsal muhalefet hakkında bilgi sahibi olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demokrasi Kavramı, Çoğunlukçu ve Çoğulcu Demokrasi Anlayışı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çağdaş Demokrasinin Gelişimi | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Osmanlı Devletinde Yenileşme-Demokratikleşme Çabaları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tanzimat Fermanı ve Demokratik Kültürün Oluşumuna Katkıları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Genç Osmanlılar ve Osmanlıdaki Aydın Sınıfı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | I. Meşrutiyet, parlamento ve Kanun-i Esasiye | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İTP ve II. Meşrutiyet Dönemi ve Siyasal Örgütlenmeler | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Çalışma notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Milli Mücadele Döneminde Siyasal Katılım Araçları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Birinci Meclisin Açılması, Özellikleri ve 1921 Anayasası | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Birinci Mecliste İktidar ve Muhalefet İlişkileri (1920-23) | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Halk Fırkasının Kurulması ve Çok Partili Siyasal Yaşama Geçiş | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Cumhuriyetin İlk Yıllarında Muhalefet Partileri ve Programları | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cumhuriyetin İlk Yıllarında Toplumsal Muhalefet | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Cumhuriyetin iİlk Yıllardırında Çok Partili Yaşama Geçilememesinin Nedenleri | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma notlarını tekrar etme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |