SD0206 Türkiye'de Demokrasi ve Siyasal Partiler Tarihi (Osmanlı'dan Günümüze)

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0206
Ad Türkiye'de Demokrasi ve Siyasal Partiler Tarihi (Osmanlı'dan Günümüze)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Etiket ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SAİT DİNÇ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. SAİT DİNÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Demokrasisinin Gelişiminin Tarihi ve Türk Tarihinde kurulan Siyasal Partilerin faaliyetleri, amaçları, ideolojileri ve demokrasi tarihindeki yerlerini akademik ölçüler içinde dersi alan öğrencilere kavratmak. Dersi alan öğrencilerin siyasal düşünce ve davranışlarında olumlu, çoğulcu, ülkesinin ve halkının geleceğini düşünen bir davranış değişikliği meydana getirmek.

Dersin İçeriği

Türk Demokrasisinin Gelişiminin Tarihi ve Türk tarihinde kurulan Siyasal Partilerin faaliyetleri, amaçları, ideolojileri ve demokrasi tarihindeki yerleri. Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti Dönemlerinde Demokrasinin aşamaları ve Siyasal Partilerin Faaliyetleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Sait Dinç, Türkiye'de Demokrasi ve Siyasi Partiler Tarihi(Osmanlıdan Günümüze), Yayınlanmamış Ders Notları, Adana 2018

Notlar

Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 1, İkinci Meşrutiyet Dönemi, İst. 2015, İletişim yay. Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 2 Mütareke Dönemi, İst. 1985, Hürriyet Yay. Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 3, İst. 1985, Hürriyet Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Demokrasi kavramı, siyasal düşünce ve ideolojilerin temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi ile bilgilerin kavranmasını sağlar.
ÖÇ02 Çoğulcu ve hoşgörülü demokrasi kültürüne sahip olma davranışının kavranılmasını amaçlar.
ÖÇ03 Günümüzdeki Türk Demokrasisinin tarihsel başlangıcı ve uygulamalarının alt yapısının kavranmasını sağlar.
ÖÇ04 Osmanlı Döneminde demokrasi hareketlerinin nedenleri ve etkilerini açıklar.
ÖÇ05 Cumhuriyet Döneminde aşamasında demokrasinin kurumsallaşması sürecini açıklar.
ÖÇ06 Atatürk dönemi demokrasi kazanımlarının ve sonuçlarının kavranmasını sağlar.
ÖÇ07 Türkiye'de çok partili sisteme geçiş sonrası gelişmeler ve ülkeyi yöneten siyasal partiler ve ideolojilerinin temeller özelliklerinin öğrenilmesini sağlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin İceriği ile ilgili temel kavramların acıklanması, kaynakların tanıtımı ve dersin işlenişi ve değerlendirmesi ile ilgili bilgilendirme Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası
2 Demokrasi ve siyasal kavramlar; yonetim bicimleri ve yonetim bicimlerinin tarihsel gelişimi Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Osmanlı Reformları; Osmanlı Devlet ve Toplum yapısında demokrasinin oluşumu ve demokrasinin gelişmesine katkıda bulunan ic ve dış etkenler; Osmanlı Monarşisinin guc paylaşımına gitmek zorunda kalması. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme
4 Osmanlı Refomları; Reformların getirdiği Demokratik kazanımlar; Sened- i İttifak, Bab-ı Ali, Danışma Meclisleri, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı ve sonucları.. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme
5 Osmanlı Devlet ve Yonetim Yapısında Anayasal Parlamento Duzenine Geciş; I. Meşrutiyet ( 1876 - 1878), Osmanlı Monarşisinin Gucunu paylaşmak zorunda kalması ve İc ve Dış Gelişmeler Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
6 II. Meşrutiyet Donemi (1908 - 1918), Osmanlı Monarşisinin Gucunu kaybetmesi; Devletin Yıkılışı. Turk demokrasi tarihinde devlet yonetiminin siyasal partiler tarafından yonetilmesi surecinin başlaması; Demokratik temel hakların ve siyasal faaliyetlerin kurumsal vatandaşa verilmeye başlaması. İttihat ve Terakki partisi ve diğer partiler. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme
7 Ataturk Doneminde / Cumhuriyet Doneminde ( 1920 - 1938) Demokratik Gelişmeler ve Sonucları; T.B.M.M. nin acılması, Cumhuriyet yonetimine gecış, donemin siyasal partileri ve vatandaşlık konumun guclendirmesi. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme
8 Ara Sınav Çoktan seçmeli test sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ataturk Doneminde / Cumhuriyet Doneminde ( 1920 - 1938) Demokratik Gelişmeler ve Sonucları, Siyasal partiler; Cumhuriyet Halk Partisi, Terakkiperver (İlerici) Cumhuriyet Partisi, Serbest Cumhuriyet Partisi; Partilerin programları, ideolojileri, uygulamaları ve sonuçları Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
10 Ataturk sonrası (1938 - 1960) Turkiye de demokrasi hareketleri ve cok partili yaşama geciş; II. Dunya savaşı sırasında ve sonrasında Turkiye nin İc ve dış politikasında gelişmeler ve sonucları Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme
11 Ataturk sonrası (1938 - 1960) Turkiye de demokrasi hareketleri ve cok partili yaşama geciş; Demokrat parti Doneminde (1950 - 1960) demokrasi hareketleri, Donemin ic ve dış gelişmeleri, iktidar - muhalefet rekabeti, toplumsal muhalefetin gelişmesi, birey ve toplumsal alanda sosyo - ekonomik değişimler. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 Turkiye de Coğulcu Demokrasi Donemi (1960 - 1980 ), 27 mayıs 1960.. demokrasiye askeri mudahale ve sonucları; bireysel ve orgutsel hakların yeni anayasayla verilmesi, donemin etkin olan siyasal partileri, CHP, Adalet Partisi, ve diğer partiler. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Turkiye de Coğulcu Demokrasi Donemi (1960 - 1980 ), ulkede ic siyasal gelişmeler, farklı siyasal hareketlerin meclis ve sokaklarda yarattığı gergin siyasal ortam, aşırı sağ ve sol orgutlerin silahlı mucadele metodu kullanarak yaptıklar eylemler, bunun siyasal partilere ve icraatlarına etkileri. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme
14 Turkiye de Demokrasiye Yeniden askeri mudahale ve sonucları( 12 Eylul 1980 askeri darbesi); Askeri mudahaleye zemin hazırlayan koşullar, Yeni anayasa ve yeni siyasal partiler, Anavatan partisi iktidarları, diğer partiler, bireysel ve orgutsel hakların kısıtlanması ve sonucları. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
15 Soğuk Savaş sonrası Du;nyada ve Turkiye de Gelişmeler ( 1991 - 2001); Dunyada ve Turkiyede değişen ve gelişen sosyo - ekonomik ve teknolojik koşullar ve bunun birey ve toplumdaki yarattığı değişimler. Yeni siyasal partiler ( Adalet ve Kalkınma Partisi - AKP) ve toplumsal karşılıkları. Dersin oğrenme cıktılarının değerlendirmesi.. Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Coktan secmeli Test Sınavı ile tum donemin Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Coktan secmeli Test Sınavı ile tum donemin Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.01.2023 05:47