EPÖ2712 Düşünme Eğitiminde Temel Kavram ve İlkeler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EPÖ2712
Ad Düşünme Eğitiminde Temel Kavram ve İlkeler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AHMET DOĞANAY


Dersin Amacı

Bu dersin genel amacı, düşünmenin boyutları ve eğitimdeki önemini tartışarak, bu konudaki yeni yaklaşımları kavramaktır.

Dersin İçeriği

Düşünme kavramı, düşünmenin gerekliliği, düşünmenin boyutları, bilişsel farkındalık, yaratıcı ve eleştirel düşünme, mikro düşünme yetenekleri, makro düşünme süreçleri ve düşünmenin öğretimine dönük yaklaşımlar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

Notlar

Crawford, A, Saul, W., Mathews, S. R. & Makinster, J. (2009). Düşünen Sınıf için Öğretme ve Öğrenme Yöntemleri. İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenme-öğretme sürecinde ve toplumda düşünmeye duyulan gereksinimi açıklar.
ÖÇ02 İyi düşünen ve düşünmeyen insanların özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ03 Düşünmenin boyutlarını açıklar.
ÖÇ04 Düşünmede ortamın rolünü ve düşünme için uygun bir ortamın özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Düşünmeyi engelleyen etmenleri açıklar.
ÖÇ06 Düşünme sırasında beynin nasıl çalıştığını açıklar.
ÖÇ07 Bilişsel farkındalığın öğrenme sürecinde nasıl işlediğini açıklar.
ÖÇ08 Öğrenenlerde bilişsel farkındalığı gerçekleştirici etkinlikler yapar.
ÖÇ09 Eleştirel düşünmenin ne olduğunu açıklar.
ÖÇ10 Öğrenenlerde eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar.
ÖÇ11 Yaratıcı düşünmenin ne olduğunu açıklar.
ÖÇ12 Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Düşünmeye duyulan gereksinim İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 İyi ve kötü düşünen insanların özellikleri İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Düşünme ortamı İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Düşünme kavramı ve boyutları İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Düşünmenin merkezi olarak beyin İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Düşünmeyi destekleyici ortam İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Düşünme odaklı bir öğretim için öğretmen ve öğrenci davranışları İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Düşünmeyi öğrenme ve öğretme yaklaşımları İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Beceri ve içerik temelli yaklaşımlar İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Eleştirel düşünmenin öğretimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev1 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Eleştirel düşünmenin öğretimi 2 İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Yaratıcı düşünmenin öğretimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev 2 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Bilişsel farkındalık becerilerinin öğretimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme /Ödev 3 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödev teslimi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS