Genel Bilgi
Kod | EPÖ2711 |
Ad | Eğitsel Liderlik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BETÜL BALKAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitsel liderlik dersinin amacı, liderliğe ilişkin teorik çerçeveye dayalı olarak eğitim örgütlerinde nasıl liderlik yapılabileceğine ilişkin bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Liderlik Kavramı, Lider ve Yönetici Arasındaki Farklar, Liderlik Teorileri (Özellikler Teorisi, Davranışçı Liderlik Yaklaşımı, Durumsallık Yaklaşımı, Çağdaş Liderlik Kuramları), Öğretimsel Liderlik, Öğretmen Liderliği, Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Paylaşılan Liderlik, Etik ve Toksik Liderlik, Karizmatik ve Vizyoner Liderlik, Güçlendirici Liderlik, Kültürel Liderlik, Katılımcı Liderlik, Paternalist Liderlik, Otantik Liderlik, Hizmetkar Liderlik
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Korkmaz, M., Çelebi, N., Yücel, A. S., Şahbudak, E., Karta, N., & Şen, E. (2015). Eğitim Kurumlarında Yönetim ve Liderlik. Ankara: Nobel Yayıncılık. Yılmaz, K. (Ed.). (2020). Liderlik: Kuram - Araştırma - Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Konularla ilgili makale, tez ve kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lider ve yönetici arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Liderlik teorilerini benzer ve farklı yönleri açısından karşılaştırarak değerlendirir. |
ÖÇ03 | Liderlik türleri arasında benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırma yapar. |
ÖÇ04 | Eğitim ortamında liderliğe duyulan ihtiyacı değerlendirir. |
ÖÇ05 | Bir öğretmenin eğitim ortamında nasıl liderlik yapabileceğini açıklar. |
ÖÇ06 | Bir okul yöneticisinin okulda nasıl liderlik yapabileceğini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Liderlik kavramı ve lider ile yönetici arasındaki farklar | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Liderlik Teorileri (Özellikler Teorisi, Davranışçı Liderlik Yaklaşımı, Durumsallık Yaklaşımı, Çağdaş Liderlik Kuramları) | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretimsel Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Öğretmen Liderliği | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Paylaşılan Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Etik ve Toksik Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara sınav öncesi derste işlenen konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karizmatik ve Vizyoner Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Güçlendirici Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Kültürel Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Katılımcı Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Paternalist Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Otantik Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Hizmetkar Liderlik | Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl boyunca ders kapsamında işlenen konularla ilgili haftalık ödevleri içeren portfolyonun düzenlenmesi | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl boyunca ders kapsamında işlenen konularla ilgili haftalık ödevleri içeren portfolyonun düzenlenmesi | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |