Genel Bilgi
Kod | FELH702 |
Ad | Sosyolojinin Temel Kavram ve Kuramları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Bilimsel Hazırlık |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Toplumları zaman ve mekân bakımından nesnel ve somut koşulları içinde anlamaya çalışmak; Toplumların tarih içinde geçirmekte oldukları değişimin etkenlerini ve yönünü açıklamak; Ayrı ayrı toplumlar üzerinde yapılan bu açıklamalardan benzerlikleri tespit edip genellemelere ulaşmak; Tüm bunlarla insanlara toplumlarının değişme süreci üzerinde etkili olma olanağı sağlamak. Böylece öğrencilerin yerel ve küresel düzeydeki toplumsal değişmeleri anlayabilmeleri ve temel sosyal problemleri çözümlemeleri amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bir toplum için, sosyal ilişkilerin kalıpları, sosyal etkileşim ve günlük yaşam kültürü üzerine çalışmalar; Sosyal düzen, kabul ve değişim ya da sosyal evrim hakkında bilgi birikimi geliştirmek için çeşitli ampirik araştırma ve eleştirel analiz yöntemlerini kullanmak.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
G. Anthony, S. Philip W. (2020). Sosyolojide Temel Kavramlar. Çev. Ali Esgin. Phoenix. G. Anthony, (2008). Sosyoloji. Yay Haz: Cemal Güzel, İstanbul: Kırmızı Yayınları. O. Özer, (1991). Toplumbilim, 7. Baskı, İstanbul: Cem Yayınları. C. Aslan (2016). Sosyolojiye Giriş: Kavrama ve Kullanımları. Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
G. Anthony, S. Philip W. (2020). Sosyolojide Temel Kavramlar. Çev. Ali Esgin. Phoenix. G. Anthony, (2008). Sosyoloji. Yay Haz: Cemal Güzel, İstanbul: Kırmızı Yayınları. O. Özer, (1991). Toplumbilim, 7. Baskı, İstanbul: Cem Yayınları. C. Aslan (2016). Sosyolojiye Giriş: Kavrama ve Kullanımları. Adana: Karahan Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Birey, toplumsal eleştiri ve pratikle toplumsal reforma çeşitli yollardan katkıda bulunur |
ÖÇ02 | Belirli bir toplum durumları kümesinin daha iyi anlaşılması, genellikle bize bu durumları daha iyi denetleme şansını kazandırdığını bilir. |
ÖÇ03 | Kültürel duyarlılıklarımızı arttırmanın, farklı kültürel değerlerin varlığının bilincinde olan politikalar belirlemenin bir aracının olduğunu bilir. |
ÖÇ04 | Belli politika programlarını benimsemenin doğuracağı (istendik-istenmedik) sonuçlarını inceleyebilir. |
ÖÇ05 | Grupların ve bireylerin kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini aydınlatma olanağının varlığını görür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji nedir? | Hazırbulunuşluk | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
2 | Sosyolojinin müstakil bir bilim olarak ortaya çıkışı. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
3 | Sosyolojinin kurucu isimleri ve görüşleri. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
4 | Türkiye'de sosyolojinin gelişimi. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
5 | Günümüz sosyoloji kuramları. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
6 | Toplumsalla / sosyalleşme | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
7 | Toplumsal gruplaşmalar. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toplumsal statü ve roller. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | Toplumsal tabakalaşma. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
11 | Toplumsal hareketlilik. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
12 | Toplumsal kurumlar. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
13 | Toplum ve Kültür. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Toplumsal değişme. | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
15 | Genel değerlendirme | Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
16 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Sınava haırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |