Genel Bilgi
Kod | FDB736 |
Ad | Dinsel Gruplar Arası İlişkiler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencinin dinsel grupların temel dinamiklerini kavraması, dinsel grup üyesi olmanın psikolojik ve kültürel alt yapısı hakkında bilgi sahibi olması ve çevresindeki dinsel grupları birbirinden ayırarak birbirleri olan ilişkilerini analiz edebilmesidir.
Dersin İçeriği
stereotip kavramı, birey temelli stereotipler, toplum temelli stereotipler, grup kavramı, dninî grup, iç grup- dış grup, dini gruplar ve ön yargı, dinî grup dinamikleri
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Asım Yapıcı, Din Kimlik ve Önyargı: Biz ve Onlar, 2004, Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
Fatma Baynal, Kadınların dini gruplara yönelim nedenleri ve dini grupların psiko-sosyal ve dini-manevi etkileri, 2016, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Grup ve dinsel grup kavramlarını derinlemesine kavrar. |
ÖÇ02 | İç grup ve dış grup kavramlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Dinsel grupların oluşum süreçleri hakkında fikir sahibi olur. |
ÖÇ04 | Dinsel grupların temel dinamiklerini analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Dinsel gruba üye olmanın altında yatan temel güdüleri analiz edebilir. |
ÖÇ06 | Ön yargıların oluşumunu ve kaynaklarını öğrenir. |
ÖÇ07 | Dinsel gruba aidiyetten kaynaklanan ön yargıları ayırt edebilir. |
ÖÇ08 | Dinsel gruplar arasındaki ilişkilerin niteliğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Grup, iç grup, dış grup kavramları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sosyal psikolojik bir kavram olarak gruplar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Grupların oluşum süreci | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dinsel Grupların sosyal psikolojik alt yapısı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Dinsel grupların kültürel ve ekonomik yapısı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Bireyi bir dinsel gruba üye olmaya götüren güdüler. | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bireyi bir gruptan ayrılmaya götüren güdüler. | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Ön yargı kavramı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ön yargıların psikolojik kaynakları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Bir gruba aidiyetten kaynaklanan ön yargılar. | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Grup kaynaklı stereotiplerin davranışa dönüşüm süreci | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Dinsel gruplarda sık görülen ötekine yönelik ön yargılar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ön yargıların din odaklı iç grup üzerindeki fonksiyonu | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Ön yargıların dinsel gruplar arası ilişkilerdeki fonksiyonu. | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |