Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (DR) | |
| Kod | FBE813 |
| Ad | İleri Araştırma Yöntemleri |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 8 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT UÇAR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Nitel, nicel, ve karma arştırma yöntemlerini bilir ve uygular.
Dersin İçeriği
Eğitim araştırmalarından kullanılan yöntmler
Dersin Ön Koşulu
Yüksek lisans derecesine sahip olmak
Kaynaklar
Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (6th Edition) [Creswell, John W.
Notlar
Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Eğitim araştırmaları desenlerini açıklar |
| ÖÇ02 | Farklı desenleri kullanıldığı aratırmaları metodolojik olarak analiz eder |
| ÖÇ03 | Kendi araştırma problemine uygun araştırma tasarımı yapar. |
| ÖÇ04 | Araştırma önerisi geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar | 5 |
| PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen eğitimi ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini etik çerçevesinde araştırı ve uygular. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
| PÖÇ04 | Belirsiz | Lisans ve yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. | |
| PÖÇ05 | Belirsiz | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
| PÖÇ06 | Belirsiz | Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. | 5 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 5 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. | |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. | |
| PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Fen Eğitimi alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerini geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir, süreç içinde sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili yeni ve özgün fikirler üretir, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır | 5 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, izlence | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 2 | Ataştırma deseni | Ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 3 | Deneysel desen | Frankel Ch 13 Creswell Ch 10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Korelasyon | Frankel Ch 15 Creswell Ch 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Nedensel karşılaştırma | Frankel Ch 16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Tarama | Frankel Ch 17 Creswell Ch12 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 7 | Nitel araştırma | Frankel Ch 18 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Vize sınavı | Tüm okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 9 | Gözlem ve mülakat | Frankel Ch 19 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | İçerik analizi | Frankel Ch 20 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Gömülü teori | Creswell Ch13 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Eylem araştırması | Frankel Ch 24 Creswell Ch 17 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Karma araştırma-1 | Frankel Ch 23 Creswell Ch 16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Karma araştırma-2 | Frankel Ch 23 Creswell Ch 16 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Araştırma önerisi | Makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Final sınavı | Yıl içi okumalar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 17 | Final sınavı | Yıl içi tartışmalar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
| AKTS | 8 AKTS | ||