ILEM830 Bilim, Eğitim ve İletişim Etiği Tartışmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM830
Ad Bilim, Eğitim ve İletişim Etiği Tartışmaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR


Dersin Amacı

Çeşitli felsefi ve pratik yaklaşımların tanıtılacağı derste; etik ve ahlak açısından doğru-yanlış tanımlamaları iletişimsel eylemler, toplumsal değişim ve etik, bilim etiği ve eğitim etiği gibi başlıkların, tartışılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, etik kuramları tarihçesine bakış, farklı yaklaşımlar: deontolojik-teleolojik etik, yararcı etik, söylem ve iletişim etiği ve modernleşme, İdeal iletişim ortamı-Habermas, eleştirel sosyal teorinin olanakları, etnografik çalışmalar, alan araştırmaları, örnek konu seçimleri ve araştırma olanakları ve seminer sunuşları biçiminde işlenecektir. Genel etik kuramların ardından bilim, eğitim ve iletişim etiği konuları ele alınacak, yeni etik yaklaşımlar üzerinde ayrıntılı bir biçimde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Bilim İletişimi, Derleyenler: Çiler Dursun ve Onur Dursun, Siyasal Kitabevi Yayınları, 2021/İletişim ve Eğitim: Eğitim İletişimi ve İletişim Eğitimi, Derleyenler: İlker Özdemir ve Sefer Yetkin Işık, Karahan Kitabevi Yayınları, 2022/A Belsey, R Chadwick, Medya ve Gazetecilikte Etik Meseleler, çev. NT, Aytıntı yay. 1998.

Notlar

İletişimsel Eylem Kuramı, Jürgen Habermas, Kabalcı Yayınları, 2012/Doğu Batı Dergisi, Sayı: 96 ve 97, Akıl Tutulması Çağı 1 ve Akıl Tutulması Çağı 2, 2021.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik alanındaki temel kavramları tanımlar. .
ÖÇ02 İnsan hakları, insan onuru ve etik arasındaki ilişkiyi yorumlar.
ÖÇ03 Bilim alanındaki etik problemleri Bilim özgürlüğü bağlamında yorumlar ve tartışır.
ÖÇ04 Eğitim alanındaki etik problemleri eğitim hakkı bağlamında yorumlar ve tartışır.
ÖÇ05 İletişim alanındaki etik problemleri iletişim hakkı ve iletişim özgürlüğü bağlamında yorumlar ve tartışır.
ÖÇ06 Topluma karşı sorumluluk bilinci geliştirmiş bir birey ve bir araştırmacı olarak olarak, bilim, eğitim ve iletişim alanında etik problemler konusunda araştırmalar yapar ve projeler geliştirir.
ÖÇ07 Bilim, eğitim ve iletişim etiği alanıyla düzenlemeler ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olup,.yerel, ulusal ve uluslararası olayları etik açıdan izler ve eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ02 Belirsiz İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ03 Belirsiz İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 3
PÖÇ04 Belirsiz İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 4
PÖÇ05 Belirsiz Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Belirsiz İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 3
PÖÇ07 Belirsiz Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. 3
PÖÇ08 Belirsiz Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ09 Belirsiz Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Belirsiz Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Etiğe Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Etik Kuramları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
3 Ödev Etiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yararcı Etik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Söylem Etiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 İletişim Özgürlüğü ve İletişim Hakkı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Eleştirel Sosyal Teori ve Etik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Okuma Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
9 Bilim Etiği Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Eğitim Etiği Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 İletişim Etiği Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Meslek Etiği Tartışmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Bilim, Eğitim ve İletişim Etiği Yaklaşımları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Konu ile ilgili araştırma ödevi Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
15 Makale Yazımı Araştırma ve Yazma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma ve Ödev Teslimi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ödev Değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS