Genel Bilgi
Kod | ILEM743 |
Ad | Çağdaş Retorik Kuramları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, klasik ve yeni retorik teorilerinin temel kavramlarını anlatarak, öğrencilerin söz ve retoriğin anlamını özümsemelerini ve retoriksel bir iletişim perspektifi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste sözlü kültür, sözün niteliksel değişimi, retoriğin ortaya çıkışı ve klasik ve yeni/modern retorik gelenekleri anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Eser Köker, Kitapta Kurutulmuş Çiçekler ya da Sözlü Kültür Üzerine Düşünceler, İmge Kitabevi./ Ülkü Doğanay, Demokratik Usuller Üzerine Yeniden Düşünmek, İmge Kitabevi. / Halise Karaaslan Şanlı, Hasan Ali Yücel konuşmaları ulusal kimlik inşası ve politik retorik. Ankara Üniversitesi Yayınevi.
Notlar
Herrick, J. A. (2000). The history and theory of rhetoric: An introduction. Boston: Allyn&Bacon. Middleton, M., Hess, A., Endres, D., Senda-Cook, S. (2015). Participatory critical rhetoric. Theoretical and methodological foundations for studying rhetoric in situ. London: Lexington Books. Sloane, T. (Ed.), (2001). Encyclopedia of rhetoric. New York: Oxford University Press. Campbell, K. K. (2001). Feminist rhetoric. Thomas O. Sloane (Ed.), içinde, Encyclopedia of rhetoric (s. 301-309). New York: Oxford University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Retoriğin tarihsel gelişimi içinde çağdaş retorik teorisini tanır. |
ÖÇ02 | Çağdaş retorik teorisi içindeki farklı yönelimleri ayırt eder. |
ÖÇ03 | Çağdaş retorik teorisinin temel kavramıyla iletişim süreçlerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Eleştirel retorik çözümlemesi yoluyla farklı alanlardaki konuşma metinlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Retoriksel stratejileri kullanarak konuşma/metin hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Retorik tarihi I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Retorik tarihi II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çağdaş Retorik Teorisi - Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Durum, drama, anlatı odaklı yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Argümantasyon odaklı yaklaşımlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | İktidar odaklı çalışmalar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Feminist Retorik Çalışmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğrenci sunumları 1 | Okuma, Araştırma, Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Öğrenci sunumları 2 | Okuma, Araştırma, Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Öğrenci sunumları 3 | Okuma, Araştırma, Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Öğrenci sunumları 4 | Okuma, Araştırma, Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Öğrenci sunumları 5 | Okuma, Araştırma, Sunum Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Genel Değerlendirme | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |