ILEM731 Gözetim Toplumu ve Mahremiyet

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM731
Ad Gözetim Toplumu ve Mahremiyet
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR DURSUN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Gittikçe gündelik yaşam pratikleri içinde giderek daha fazla yer edinen gözetim ile ilgili teorik bir bakış kazandırmak; yeni gözetim teknolojileri, medya ve yeni iktidar biçimleri üzerine bir sorgulama geliştirmek.

Dersin İçeriği

Gözetim ve Toplumu Üzerine Kavramsal Çerçeve, Modern Toplumda Gözetim, Denetim ve İktidar, Panopticon, Denetim ve İktidar. Foucaultda Gözetim, Denetim ve İktidar, Orwell, Gözetim ve İktidar, Devlet ve Gözetim: Fişleme ve Elektronik Künyeleme, Güvenlik Olgusu ve Gözetim, Postmodern Toplumda Gözetim, Akışkan Gözetim, Lyon ve Bauman, Gözetimin Gündelikleşmesi ve Mahremiyet, Yeni İletişim Teknolojileri Aracılığıyla Gözetim, Yeni Medyada Gözetim Pratikleri, Tüketim Toplumsan Sınıflandırma ve Gözetim, Gözetim ve Etik.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akışkan Gözetim (Zygmunt Bauman) Agamben, Giorgio (2013) Kutsal İnsan: Egemen İktidar ve Çıplak Hayat, Çeviren: İsmail Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bentham, Jeremy, Pease-Watkin, Catherine (2016) Panaptikon: Gözün İktidarı, Derleyen ve Çevirenler; Barış Çoban ve Zeynep Özarslan, Su yayınları, İstanbul, 2016) Demir, Zekiye (2020). Kovid-19 yardımlaşmayı artırdı, aile bağlarını güçlendirdi. (H. Çelikbaş’ın haberi). Erişim Tarihi: 14 Mayıs 2020 https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19-yardimlasmayi-artirdi-aile-baglarini-guclendirdi/1840843 Foucault, Michel (1992). Hapishanenin Doğuşu, Çeviren: Nehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. Foucault, Michel (2017) Öznellik ve Hakikat, Çeviren: Sibel Yardımcı, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. National - The Joshua Fund (2020). Coronavirus Pandemic Is a Wake Up Call: Exclusive Joshua Fund Poll. Erişim Tarihi: Mart 2020 https://www.joshuafund.com/learn/news-article/coronavirus_pandemic_is_a_wake_up_call_exclusive_joshua_fund_poll Parlak, İ. ve Y. A. Tangün. (2018b). “Güvenlik teçhizatı olarak komplo teorileri ve kanaat teknisyenlerinin rolü”, Toplum ve Bilim, 146, 5-30.

Notlar

Schnapper, Dominique (2005) Sosyoloji Düşüncesinin Özünde Öteki ile İlişki, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, Çeviren: Ayşegül Sönmezay


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözetim kavramına dair kuramsal yaklaşımları öğrenir.
ÖÇ02 Gözetimin gündelik yaşamda işleyişini öğrenir
ÖÇ03 Gözetim sistemleriyle yönetilen güç ve kontrol mekanizmalarını analiz etme yeteneği kazanır.
ÖÇ04 Dijital medyada gerçekleştirilen gözetimin işleyişini analiz eder
ÖÇ05 Teknoloji ve toplum ilişkisini inceleyen kuramları öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gözetim ve Gözetim Toplumu Üzerine Kavramsal Yaklaşımlar Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Gözetim ve Toplumu Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar 2 Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Modern Toplumlarda gözetim, denetim ve iktidar süreçleri Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Panopticon kavramı ve denetim-iktidar ilişkisi Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Foucaultnun denetim, gözetim, iktidar ilişkisine yaklaşımı Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Orwellda gözetim ve mahremiyet yaklaşımı Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Devlet ve Gözetim: Elektronik kayıt ve gözetim Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Gözetimde güvenlik sorunu Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Postmodern Toplumda Gözetim gözetimin durumu Lyon ve Bauman Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Gündelik yaşamda gözetimin durumu ve işleyişi Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Dijital İletişim Teknolojileri Aracılığıyla gerçekleştirilen gözetim üzerine Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Dijital medyada gözetim uygulamaları 1 Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Dijital medyada gözetim uygulamaları Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme Okuma-araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma-araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma-araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 03:48