Genel Bilgi
Kod | ILEM717 |
Ad | Halkla İlişkiler Teorileri ve Eleştirel Yaklaşımlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Halkla ilişkiler modellerini ve halkla ilişkilere dair eleştirel yaklaşımları öğretmeyi içeren derste; ana-akım gelenekten beslenen halkla ilişkiler anlayışıyla, son dönemde halkla ilişkiler literatüründe yer almaya başlayan eleştirel anlayışın aralarındaki farklar karşılaştırmalı olarak irdelenip eleştirel anlayışın halkla ilişkilerin iş yapma biçimine, bilgi birikimine, ilkelerine, etik modellerine, örgütlenme biçimlerine getirdiği eleştirel yaklaşımlar aktarılıp uluslararası alandaki araştırma ve uygulamalarla eleştirel bir bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Halkla ilişkilerdeki tanımlamalar eleştirel yaklaşımla değerlendirilip halkla ilişkiler tarihinin farklı yazımları incelenip karşılaştırmalı olarak değerlendirildikten sonra, Halkla ilişkilere dair araştırmaların yapılmaya başlandığı 1970'lerin ortalarından günümüze kadar geliştirilmeye çalışılan çeşitli modelleri tanıtılacaktır. Ders kapsamında; James E. Grunigin Dört Tip Modeli, J. Neumann ve P. Murphynin Oyun Teorisi, Franz Ronnebergerin Sosyal Tanıtma Yaklaşımı, Franz Ronneberger ve Manfred Rühlün Disiplinlerarası Halkla İlişkiler Teorisi ve Niklas Luhmannın Sistem Teorisi modelleri ele alınıp halkla ilişkiler modellerine dayanaklık eden eleştirel kuramlar irdelenip diğer disiplinlerde geliştirilmiş olan ve halkla ilişkilere yön veren kuramlar değerlendirilecektir. Propaganda, rıza üretimi, popüler kültür ürünleri ve toplumsal cinsiyetin halkla ilişkilerle ilişkisi değerlendirilip sosyodrama ve halkla ilişkiler irdelenecek, halkla ilişkilerde kullanılan nitel yöntemler incelenip halkla ilişkiler kampanyalarında kullanılan metinlerin söylem analizi gerçekleştirilip mesajların anlamları tartışılacaktır. Halkla ilişkilerde öne çıkan kuramsal ve pratik etik modeller incelenip uluslararası halkla ilişkiler uygulamaları eleştirel yaklaşımla tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
L'Etang, J. & Pieczka, M. (2002). Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Vadi. / Grunig, J. E. & White, J. (2005). Halkla İlişkiler Kuram ve Uygulamasında Dünya Görüşlerinin Etkisi. James E. Grunig (Ed.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmelik içinde (s. 43-78), Elif Özsayar (Çev.), İstanbul: Rota. / Güz, H. & Yıldırım Becerikli, S. (der.) (2004) Halkla İlişkilerde Seçme Yazılar: Alana İlişkin Bir Derleme. Ankara: Alban. / Yıldırım Becerikli, Sema (2008). ...Ve Halkla İlişkiler: Şeytanın Avukatlığından Arabuluculuğa; Bir Disiplinin Eleştirel Analizi. Ankara: Karınca. / Özdemir, B. P. & Aktaş Yamanoğlu, M. & Gençtürk Hızal, G. S. (2013). Türkiye'de Halkla İlişkiler Tarihi: Kurumsallaşma Yılları 1960-1980. Ankara: De-Ki. / Becerikli, S. (2011). Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Ankara: Ütopya. / Artan Özoran, B. (2018). Postmodern Kültür ve Halkla İlişkiler: Kampanyalar Üzerine Bir Analiz (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halka İlişkiler ve Tanıtı A.B.D., Ankara.
Notlar
Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Halkla ilişkiler tanımlamalarını eleştirel olarak yorumlar. |
ÖÇ02 | Halkla ilişkilerin tarihini aktaran yazımlar arasındaki farkları tartışır. |
ÖÇ03 | Halkla ilişkiler modellerini kavrar ve uygulama alanında tahlil eder. |
ÖÇ04 | Sosyoloji, psikoloji, siyaset bilimi ve iletişim alanında geliştirilen kuramların halkla ilişkiler üzerindeki etkilerini tartışır. |
ÖÇ05 | Halkla ilişkilerde araştırmalarında kullanılan yöntemler çerçevesinde araştırmalarını gerçekleştirir. |
ÖÇ06 | Halkla ilişkiler mesajlarını ve aktarım biçimini eleştirel açıdan çözümler. |
ÖÇ07 | Halkla ilişkiler kampanyalarındaki söylem biçimini toplumsal cinsiyet, sınıf ve popüler kültür açısından irdeler. |
ÖÇ08 | Halkla ilişkilerdeki kuramsal ve pratik etik modelleri uygulamalarda tahlil eder. |
ÖÇ09 | Uluslararası halkla ilişkiler uygulamalarını tartışır. |
ÖÇ10 | Halkla ilişkiler konusunda eleştirel olarak bir inceleme gerçekleştirip bilimsel bir çalışma üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Halkla İlişkilerdeki tanımlamaların irdelenip eleştirel olarak değerlendirilmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Halkla İlişkiler tarihinin farklı yazımlarının incelenmesi ve karşılaştırmalı olarak irdelenmesi (Pimlott, Tedlow, Smythe, Olasky). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Halkla İlişkiler modelleri: James E. Grunigin Dört-Tip-Modeli, J. Neumann ve P.Murphynin Oyun Teorisi, Franz Ronnebergerin Sosyal-Tanıtma Yaklaşımı, Franz Ronneberger ve Manfred Rühlün Disiplinlerarası Halkla İlişkiler Teorisi ve Niklas Luhmannın Sistem Teorisi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Halkla İlişkiler modellerine dayanaklık eden eleştirel kuramlar ve bunların modellere ve halkla ilişkiler çalışmalarına etkisi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Halka İlişkiler modellerine yön veren sosyoloji, psikoloji, siyaset bilimi, iletişim alanında geliştirilen kuramların irdelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Propaganda ve rıza üretiminin halkla ilişkilerle ilişkisi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İşlenen konuların genel olarak gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Popüler kültür ürünleri ve halkla ilişkiler. Toplumsal cinsiyet ve halkla ilişkiler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Halkla İlişkilerde nitel araştırma yöntemlerine yönelim ve kullanılan nitel araştırma yöntemleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Halkla İlişkiler kampanyalarında kullanılan metinlerdeki söylem analizi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Halkla İlişkiler mesajlarının irdelenmesi. Örnekler üzerinden mesajların anlamlarının incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sosyodrama ve Halkla İlişkiler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Halkla İlişkiler etiğinde öne çıkan kuramsal modelleri ve pratik etik uygulaması için geliştirilen modellerin incelenmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uluslararası halkla ilişkilerin uygulamalarının eleştirel olarak değerlendirilmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |