ILEM708 Medya ve Söylem Çalışmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM708
Ad Medya ve Söylem Çalışmaları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Söylem yaklaşım ve yöntemlerini tanıtmak ve uygulamasını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Medya metinlerindeki söylemlerin çözümleme metodolojisi farklı yaklaşımlar aracılığıyla açıklanacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Antaki, C., Billing, M.G., Edwards, D.and Potter, J.A., (2003) “Söylev Analizi, Analiz Yapmak Demektir: Altı Analitik Eksikliğin Etüdü”.

Notlar

Van Dijk, T. (2003). Critical discourse analysis. D.Schiffrin., D. Tannen, & E., H. Hamilton (Ed.), In The Handbook of Discourse Analysis. (352-372). Oxford: Blakwell Publishing. Wodak, R. & Meyer, M. (2002). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci bu derste medya mesajlarındaki söylemleri farkedecektir.
ÖÇ02 Söylem yaklaşım ve yöntemlerini öğrenecektir.
ÖÇ03 Medya içeriklerindeki söylemleri çözümlemek için söylem analizini nasıl kullanacağını öğrenecektir
ÖÇ04 Söylem yaklaşımlarının sınırlarını öğrenir.
ÖÇ05 medyanın yapısını değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Söylem nedir, Nasıl açıklanır, Derse genel giriş okuma Ergeç, Nüket. Medya için Söylem Yaklaşımları, Pegem Akademi,2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Söylem ve ideoloji kavram ve yaklaşımlar Purvis, T. & Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji... . Moment Dergi , Çağın Ruhu ve Karşı-Hegemonya , 9-36 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/moment/issue/35620/396355 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Eleştirel söylem yaklaşımı-genel değerlendirme Ergeç, Nüket. Medya için Söylem Yaklaşımları, Pegem Akademi,2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Post-yapısal yaklaşım Balcı, A. (2016). Michel Foucault’da Metod: Arkeoloji, Soybilim ve Etik . Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 26-34 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Söylemsel pratik yaklaşım Papatya, N. & Geniş, M. A. (2018). REKLAMLARDA İDEOLOJİK DİL VE SÖYLEM: NORMAN FAIRCLOUGH EKSENİNDE ELEŞTİREL BİR DEĞERLENDİRME . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 954-976 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sosyo bilişsel söylem yaklaşımı HABERLERİN SÖYLEM OLARAK DİSİPLİNLERARASI İNCELENMESİ – Teun A. van Dijk Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Söylemsel tarihsel yaklaşım Çakmak, F. & Bilişli, Y. (2019). İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 99-124 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Bilişsel-dilbilimsel söylem yaklaşımı M. Yetim, R. Erdağ, “Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Söylem Analizi: Revizyonist Söylemin Gelişimi”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, (1), Nisan 2018, ss. 79-100. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Post marksist yaklaşım İNCE Ş (2012). Şapkadan çıkan: Bir söylem analizi denemesi. Kültür ve İletişim, 15(1), 9 - 36. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Medya metinlerinin çözümlenmesinde söylemsel pratik yaklaşım Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif . Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 31-46 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Medya metinlerinin çözümlenmesinde bilişsel yaklaşım Toruk, İ. & Sine, R. (2012). Haber Söylem Üretimindeki İdeolojik Etki: Wikileaks Haberleri . Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi , (31) , 351-378 . Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Medya metinlerinin çözümlenmesinde post marksist yaklaşım N. ELPEZE ERGEÇ, "Medya Söylemi ile Düşmana Dönüşüm: Tekel İşçilerinin Eylemi," LaborComm 2010, Uluslararası İşçi ve İletişim Konferansı , Ankara, Turkey, pp.7-15, 2010 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Söylem çözümlemesine ilişkin eleştiriler Charles Antaki, Michael Billig, Derek Edwards, Jonathan Potter (2003) Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 genel değerlendirme ve sunumlar anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.03.2023 12:18