İTS723 Metin Tamiri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS723
Ad Metin Tamiri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı

Yazma ve basma eserlerde yıpranmaya veya istinsah hatalarına bağlı okuma zorlukları ile başa çıkma

Dersin İçeriği

Metin tamiri hakkındaki bilgiler ve uygulamalar

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Cem Dilçin, Fuzûli’nin Şiiri Üzerine İncelemeler, İstanbul 2007, Kabalcı Yay. Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İstanbul 2000. M. Fatih Köksal, Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay.

Notlar

KÖKSAL, M. Fatih, and Mezîdoğlu Ömer. "MECMÛ’ATÜ’N-NEZÂ’İR’İN TANINMAYAN MUHTASAR BİR NÜSHASI." I. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı: 9-15 Nisan 2006, Çeşme-İzmir: bildiri kitabı 4 (2007): 14-35. Orhan Yavuz, “Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’nun “Karaca Oğlan” Adlı Eserinin Bilimsel Eleştirisi, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, ss. 15-111. http://www.turkiyat.selcuk.edu.tr/pdfdergi/s17/yavuz.pdf Mustafa Tatçı, "Yunus Emre´ye Ait Divânlar, Divân Naşirleri ve Metin Tamiri Meselesi." Millî Eğitim 83 (1989): 60-71. İ. Hakkı AKSOYAK, “OSMANLI ŞAİRLERİNİN “ARUZ TASARRUFLARI” VE ARAŞTIRMACILARIN GEREKSİZ MÜDAHALELERİ”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/6 Fall 2008,ss.59-74.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Metin tamiri terimlerini bilir.
ÖÇ02 Metin tamiri, metin tenkidi ve metin neşri arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ03 Metin tamiri usul ve esaslarını öğrenir.
ÖÇ04 Metin tamiri eleştirisi yapabilir.
ÖÇ05 Arap harfli Türkçe metinlerin yayınlanan transkripsiyonlu biçimlerini metin tamiri açısından değerlendirir.
ÖÇ06 Metin tamirinin problemlerini ve çözüm yollarını bilir.
ÖÇ07 Metin tamirinde aruz bilgisinin önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 4
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yazma eser hakkında genel bilgiler (yazma, basma, müellif nüshası, esas nüsha/orijinal nüsha, müellif, müstensih, zahriyye, , mukabele veya simâ’ kaydı, hâşiye/ta’likât/derkenar, tebyîz, tesvîd, takdim, te’hir, ayak/reddade ketebe/ferağ/istinsah kaydı, temellük ve temmet kaydı vb.) Ünver, İsmail (1993), “Eski Türk Edebiyatı İle İlgili Sorunlarımız”, Türk Dili, S. 500, ss. 118-126. Dosay, Melek-Remzi Demir (1995), “Bilim Tarihinde Metin Çalışmalarının Önemi” Felsefe Dünyası, S. 7, ss. 60-69. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Metin Tahlili, Metin Tenkidi ve Metin Tamiri farkı; tanımı, kapsamı, amacı Ateş, Ahmed (1941-1942), “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, C. VII-VIII, ss. 253-267. Mengi, Mine (1997), “Metin Şerhi, Metin Tahlili ve Metin Tenkidi Üzerine Görüşler”, Dergâh, S. 93, ss.8-10. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Metin Tamiri ile ilgili mevcut yayınların tanıtımı Kılıç, Atabey (2004), “Günümüzde Metin Neşri veya Edisyon Kritik: Genel Görünümler, Problemler, Öneriler”, I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni, 8-10 Ekim 2003, Kırşehir, Bildiriler, ss. 331-346. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Metin Tamirine Konu Olan Metnin Eksiklik Durumunun Örneklerle Anlatımı Yıldırım, Ali (2007), Metin Tenkidi İle İlgili Hususlar ve Kâmî Divanı Örneği”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss.799-811. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 Metin Tamirine Konu Olan Metnin Yanlışlık Durumunun Örneklerle Anlatımı Yıldırım, Ali (2007), Metin Tenkidi İle İlgili Hususlar ve Kâmî Divanı Örneği”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss.799-811. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Metin tashihi, metin tekmili, metin tayini M. Fatih Köksal, "Metin Tamiri, Usul ve Esaslar Bazı Teklifler", Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay., ss. 43-61. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Metin Tamirinin yapılamayacağı durumlar, sınırları ve sınırlılıkları Tulum, Mertol (1983), “Filolojik Çalışma ve Eski Metinlerin Neşri Üzerine Görüş ve Tenkitler”, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 27, ss.1-8. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Metin Tamiri uygulamaları I (kafiye/ vezin karinesi) ut, Günay (1999), “Metin Tespitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam”, İlmî Araştırmalar, S. 8., ss. 189-198. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
9 Metin Tamiri uygulamaları II (anlam / gramer karinesi) Pekolcay, Necla (1985), “İslâmî Türk Edebiyatına Dair Metinlerde Sentaksın Önemi”, V. Milletlerarası Türkoloji Kongresi, 23-28 Eylül 1985, Tebliğler Türk Dili, C. I, İstanbul, ss. 215-219. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Metin Tamiri pratikleri III (metin ve müellife özel niteliklerin dikkate alınma(ma)sı) Çeltik, Halil (1996), “Tenkitli Metin Yöntemi Açısından Üç Şeyh Galib Divanı”, Bilig, S.2, ss. 284-289. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
12 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Divan neşirleri) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Mesnevi neşirleri) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Mensur metinler) İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Metin neşri hakkında yapılan Yüksek lisans tezleri üzerinde incelemeler İlgili tezlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Metin neşri hakkında yapılan Doktora tezleri üzerinde incelemeler İlgili tezlerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 5 50
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS