Genel Bilgi
Kod | PF720 |
Ad | Regülasyon Ekonomisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, Neo-klasik iktisat teorisinin öngördüğü, piyasa süreçlerinin iktisadi etkinliği sağlayamadığı durumlarda ortaya çıkan devlet müdahalesinin iktisadi rasyonelini anlamak ve bu kapsamda iktisadi regülasyon teorilerini analiz ederek, ekonomi üzerinde devletin düzenleyici müdahalelerinin etkilerini açığa çıkarmaktır
Dersin İçeriği
Ders, piyasa başarısızlıkları durumunda sağlanamayan iktisadi etkinliğin düzenleyici devlet modeli altında, ne şekilde regüle edileceği ve rekabetin hangi alanlarda mümkün olduğunun teorik bir analizini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Akça, H. (2007) Regülasyon Ekonomisi
Notlar
Oğuz, F., & Çakmak, O. (2002). Küreselleşen bir dünyada regülasyon. Liberal Düşünce Dergisi, 7(25-26), 143-154.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Regülasyon kavramını, türlerini açıklar |
ÖÇ02 | Devletin regülasyon politikalarını yorumlar |
ÖÇ03 | Çeşitli sektörlerde regülasyon politikalarını değerlendirir |
ÖÇ04 | Dünyada uygulanan regülasyon örneklerini açıklar |
ÖÇ05 | Regülasyon ile ilgili kurumlarda çalışabilecek yeterli bilgileri analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ekonomisi ve kamu maliyesi ile ilgili nitelikli ve ileri düzey bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Maliye alanı ile ilgili kuramsal bilgileri analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplar, yorumlar ve /veya analiz eder | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sayısal ve istatistiki verileri toplar, analizi ve yorumunu yapar, raporlar | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır, çıktı üretir | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler, değerlendirir ve kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mali olaylara ilişkin hukuki düzenlemelerin farkındadır ve mevzuat değerlendirmesi yapar | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliye bilim alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranır | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İktisadi Örgütlenmeler | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamu Ekonomik Faaliyetleri ile İlgili Düşünceler | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Regülasyon Kavramı | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Regülasyonun Nedenleri I | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Regülasyonun Nedenleri II | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Regülasyon Teorileri | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Regülasyon Yöntemleri | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Regülasyonda Etkinlik | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Regülasyon ve Teknolojik Gelişme Etkileşimi | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Deregülasyon Kavramı | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Elektrik ve Telefon Hizmetinde Regülasyon | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Posta Hizmetlerinde Regülasyon | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Demiryolları Hizmetlerinde Regülasyon | Düz anlatım,sunum,tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |