ME725 Matematik Eğitimi Araştırmalarında Nitel Çalışmalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME725
Ad Matematik Eğitimi Araştırmalarında Nitel Çalışmalar
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ


Dersin Amacı

Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma tekniklerini öğrenmelerini sağlamak, matematik eğitiminde nitel araştırmaya dayalı araştırma projesi planlama becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Bu kapsamda derste nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri (fenomonoloji, kuram oluşturma, etnografya, durum araştırması, eylem araştırması) ile ilgili bilgi verilecek ve örnekler sınıf içinde paylaşılacaktır. Bir sonraki aşamada süreç üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda nitel araştırmanın planlanması, araştırma sorularının oluşturulması, veri toplama yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik, veri analizi ve nitel araştırma sonuçlarının kullanılması konuları üzerinde uygulamalı olarak işlenecektir. Öğrenciler örnek bir uygulama yaparak örnek uygulamaları sınıfta paylaşacak ve ilgili projeler üzerinde araştırmanın amacı, seçilen yöntem, kullanılan analiz türü, örneklem belirleme tekniğinin uygunluğu, araştırmanın güvenirliği ve geçerliği için dikkate alınan durumların uygunluğu konusunda sınıfça tartışmalar yapılacaktır.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırmanın basamakları, bilimsel araştırma türleri, nitel araştırma yöntemlerine giriş, nitel araştırmada veri toplama: gözlem, gözlem verilerinin analizi, nitel araştırmada veri toplama: görüşme, görüşme verilerinin analizi, nitel araştırmada veri toplama, yazılı dokümanların incelenmesi, yazılı dokümanların analizi, durum çalışması: case study, nitel araştırmada elde edilen verilerin raporlaştırılması, matematik eğitimi alanında yapılmış nitel araştırma desenlerinin incelenmesi, matematik eğitiminde nitel araştırma yöntemine dayalı veri toplanması, analizi ve raporlaştırılması.

Dersin Ön Koşulu

Mevcut değil

Kaynaklar

Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E, vd ( 2012) Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A yayıncılık Ankara Doç.Dr. Türker Baş ve Dr. Ulun Akturan(2008) Nitel araştırma yöntemleri, seçkin yayıncılık.

Notlar

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications. Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications. Kincheloe, J. (2012). Teachers as researchers (classic edition): Qualitative inquiry as a path to empowerment. Routledge.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 • Bilimsel araştırmanın ne olduğunu bilerek özellikleri hakkında yorum yapabilecekler.
ÖÇ02 • Nitel araştırma yöntemini tanıyabilir
ÖÇ03 • Nitel araştırma veri toplama yöntemlerini uygulayabilir.
ÖÇ04 • Nitel araştırma kullandığı bir araştırmanın sonuç raporunu yazabilir.
ÖÇ05 Teknolojiyi kullanarak nitel bir araştırmanın verilerini analiz edebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik eğitimi kapsamında yer alan öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Matematik alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve ders içeriğinin tanıtılması ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
2 Bilimsel araştırma nedir? ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırmanın basamakları, bilimsel araştırma türleri İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Tartışma
4 nitel araştırma yöntemlerine giriş, İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 nitel araştırmada veri toplama: gözlem, gözlem verilerinin analizi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 nitel araştırmada veri toplama: görüşme, görüşme verilerinin analizi, İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 nitel araştırmada veri toplama, yazılı dokümanların incelenmesi, yazılı dokümanların analizi, İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 ara sınav İlgili kaynakların okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 durum çalışması: case study, İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 nitel araştırmada elde edilen verilerin raporlaştırılması, İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 matematik eğitimi alanında yapılmış nitel araştırma desenlerinin incelenmesi İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 matematik eğitiminde nitel araştırma yöntemine dayalı veri toplanması, analizi ve raporlaştırılması İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci sunumları-1 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Öğrenci sunumları-2 ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci Sunumları-3 İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS