Genel Bilgi
Kod | OÖ839 |
Ad | Erken Çocuklukta Aile Eğitimi ve Katılımı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, erken çocukluk döneminde aile eğitimi ve aile katılımının ne olduğunu ve nasıl gerçekleştirilebileceğini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Aile kavramı, aile kuramları, çocuk gelişiminde ailenin rolü, aile eğitimi programları; aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler; okul-aile işbirliği çalışmalarının kapsamı ve amacı; aile katılımı çalışmaları ve karşılaşılan engeller; aile eğitimi ve katılımı alanında güncel kavramlar ve çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık Aktaş Arnas, Y. (Ed.) (2011). Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı. Ankara: Vize Yayıncılık. Cömert, D. ve Erdem, E. Erken çocukluk döneminde aile eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Çağdaş, A. ve Şahin Seçer, Z. Anne baba eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi Hornby, G.(2000). Improving parental involvement. London: Continuum International Pub. MEB (2013) 0-36 Aylık Çocuklar İçin Eğitim Programıyla Bütünleştirilmiş Aile destek Eğitim Rehberi (EBADER). Milli Eğitim Bakanlığı. MEB (2013)Okul Öncesi Eğitimle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (OBADER). Milli Eğitim Bakanlığı.
Notlar
Balkar, B. (2009).Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123. Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S. Et al. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile kavramını, ailenin çocuğun eğitimindeki önemini ve aile kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Çocuğun gelişimini etkileyen ailesel faktörleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Aile eğitimini, aile eğitimi yaklaşım ve programlarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikleri belirtir. |
ÖÇ05 | Aile katılımını ve aile katılımı çalışmalarını ifade eder. |
ÖÇ06 | Aile katılımı engellerini betimler. |
ÖÇ07 | Okul-aile işbirliğinin amacını ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ08 | Ailelerin ihtiyaçlarını belirleyerek aile eğitimi ve katılımı çalışmaları planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin, kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Aile kavramı, ailenin işlevleri, aile türleri ve tarihsel süreçte çocuğun eğitiminde aile | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Çocuğun gelişimini etkileyen ailesel faktörler (anne baba tutumları, çocuğun aile içindeki yeri, doğuş sırası, tek çocuk olma, cinsiyet vb) | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Aile içi iletişim | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama |
5 | Aile eğitiminin tanımı, amacı, önemi ile aile eğitimi yaklaşımları ve programları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
6 | Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Türkiye’de ve dünyada uygulanan aile eğitim programları | Konuyla ilgili yayınları tarama ve analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Okul-aile işbirliğinin tanımı, kapsamı ve yasal dayanakları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Aile katılımının tanımı, amacı ile aile katılımında karşılaşılan sorunlar ve engeller | Konuyla ilgili güncel çalışmaları okuma ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Okul temelli aile katılımı etkinlikleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ev temelli aile katılımı etkinlikleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Çocuğun eğitimi ve gelişiminde babanın rolü | Konuyla ilgili güncel çalışmaları okuma ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Farklı özelliklere sahip çocukların aileleriyle çalışma | Konuyla ilgili güncel çalışmaları okuma ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Aile eğitimi ve katılımına yönelik güncel araştırmaların incelenmesi ve tartışılması | Konuyla ilgili güncel çalışmaları okuma ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
16 | Aile eğitimi ve katılımına yönelik araştırma önerisi hazırlama | Konuyla ilgili güncel çalışmaları okuma ve yorumlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |