Genel Bilgi
Kod | OÖ835 |
Ad | Farklı Bağlamlarda Yaşayan Çocuklarda Bağlanma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ŞULE ERDEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bağlanma kuramını inceleyip değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bağlanma kuramını çocuklarla çalışırken nasıl kullanılabileceği tartışılacaktır. Bağlanma kuramını ortaya atan ve geliştiren kuramcılar da incelenecektir.
Dersin İçeriği
Bağlanma kuramının tanımı ve temelleri, Bağlanma kuramının kuramsal temelleri(Freud, Erikson, Harlow, Darwin, Lorenz, Tinbergen, Bowlby ve Ainsworth), Marry Ainsworth ve yabancı durum deneyi, Bağlanmanın Oluşumu Bağlanma Türleri Çocukların Cinsiyetlerive Yaşadıkları Bağlama Göre Bağlanma, Çocukların Bağlanmasını Etkileyen Bazı Faktörler Bağlanmanın Uzun Süreli Etkileri, Bağlanma ilgili ölçme araçları, Bağlanma ilgili yurtdışında yapılan araştırmaları inceleme Bağlanma ile ilgili bir problem alanı seçilmesi ve önerisinin geliştirilmesi Bağlanma ile ilgili bir araştırmanın uygulanması ve raporlaştırılması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bowlby, J. (1969), Attachment and loss, Vol. 1: Attachment. New York: Basic Books. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss, Vol. 2: Separation. New York: Basic Books.
Notlar
Bretherton, I., Ridgeway, D., and Cassidy, J. (1990). Assessing internal working models of the attachment relationship. An attachment story completion task for 3-year-olds. Ainsworth, M. D. S., Bell, S. M., and Stayton, D. J. (1974). Infant-mother attn M. T. Greenberg, D. Cicchetti, and E. M. Cummiachment and social development
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bağlanma kuramının tanımı ve temellerini açıklar |
ÖÇ02 | Bağlanma kuramının kuramsal temellerini (Freud and Erikson) açıklar |
ÖÇ03 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri (Harlow, Darwin) |
ÖÇ04 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri( Lorenz, Tinbergen) |
ÖÇ05 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri(, Bowlby ve Ainsworth) |
ÖÇ06 | Marry Ainsworth ve yabancı durum deneyini kavrar |
ÖÇ07 | Bağlanmanın Oluşumu ve Bağlanma Türlerini açıklar |
ÖÇ08 | Cinsiyet ve bağlam değişkenin bağlanma üzerindeki etkisini tartışır |
ÖÇ09 | Çocukların Bağlanmasını Etkileyen Bazı Faktörleri tartışır |
ÖÇ10 | Bağlanmanın Uzun Süreli Etkilerinin neler olabileceğini tartışır |
ÖÇ11 | Bağlanma ilgili ölçme araçlarının neler olduğunu açıklar |
ÖÇ12 | Bağlanma ilgili (yurtiçinde/ yurtdışında) yapılan araştırmaları inceler |
ÖÇ13 | Bağlanma ile ilgili bir problem alanı seçer ve önerisi geliştirir |
ÖÇ14 | Bağlanma ile ilgili araştırma önerisini uygular |
ÖÇ15 | Bağlanma ile ilgili bir araştırmayı makale olarak yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bağlanma kuramı ve temelleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri (Freud and Erikson) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
3 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri (Harlow, Darwin) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri( Lorenz, Tinbergen) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Bağlanma kuramının kuramsal temelleri (Bowlby ve Ainsworth) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Marry Ainsworth ve yabancı durum deneyi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Bağlanmanın Oluşumu ve Bağlanma Türleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Cinsiyet ve bağlam değişkenin bağlanma üzerindeki etkileri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Bağlanmanın Uzun Süreli Etkileri | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Bağlanma ilgili ölçme araçları (bağlanma türlerinin ölçümü) | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Bağlanma ilgili (yurtiçinde/yurtdışında) yapılan araştırmalar | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Bağlanma ile ilgili bir problem alanının seçilmesi ve önerisi geliştirilmesi | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Bağlanma ile ilgili araştırma önerisini uygulama | bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
15 | Bağlanma ile ilgili bir araştırmanın raporunu yazma | grup çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |