Genel Bilgi
Kod | OÖ751 |
Ad | Çocuk, Bilim ve Teknoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin erken çocuklukta fen eğitimiyle ilgili kuramsal ve uygulama bilgisi edinmelerini, fen ve teknoloji ilişkisini kurmalarını ve fen eğitiminde teknolojiden yararlanma konusunda farkındalık kazanmalarını, erken çocukluk fen eğitimi alanında güncel yaklaşımları ve gelişmeleri takip etmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Erken çocuklukta fen eğitimini amacı; fen ve teknoloji ilişkisi; fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler; fen eğitiminde güncel yaklaşımlar ve programlar; fen etkinliklerini planlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri; erken çocuklukta fen eğitiminde ailenin rolü; fen eğitiminde güncel çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Aktaş Arnas, Y., Aslan, D. ve Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık. Akman, B., Uyanık Balat, G. ve Güler, T. (Ed.) (2011). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara:Pegem Akademi. Alisinanoğlu, F., Özbey, S. ve Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Parlak Lakap, A. (Ed.) (2018) Erken çocuklukta fen eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap. Şahin, F.(Ed.) (2015). Okul öncesi dönemde fen eğitimi. Ankara: Hedef Yayıncılık. Uludağ, G. (Ed.) (2020). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi-Çocuğun keşif yolculuğu. Nobel Akademik Yayıncılık. Çepni, S. (Ed.) (2018). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Notlar
Çam, Ş. S. (2013). GEMS programı matematik ve fende büyük buluşlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 148-154. ISSN. 2146-9199. Çorlu, M. S., Capraro,R. M. ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers for the age of innovation. Education and Science, 39, 171, 74-85. Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26. Sarıtaş, R. (2011). GEMS-Erken yaşlarda bilimi öğrenmek. İstek İstanbul Eğitim Hizmetleri A.Ş. Dergisi, 8, 14-17.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fen ve teknoloji ilişkisini kavrar. |
ÖÇ02 | Erken çocuklukta fen ve teknoloji eğitiminin amacını ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ03 | Erken çocuklukta fen ve teknoloji eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikleri belirtir. |
ÖÇ04 | Fen ve teknoloji eğitiminde güncel yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ05 | Erken çocuklukta fen etkinliği planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Erken çocuklukta teknolojik araçların eğitim amaçlı kullanımını açıklar. |
ÖÇ07 | Erken çocuklukta fen ve teknoloji eğitiminde güncel çalışmaları takip eder. |
ÖÇ08 | Erken çocukluk fen eğitiminde bilimsel çalışmalar planlar ve yürütür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencileri ders içeriği ve izlenecek stratejiler hakkında bilgilendirme | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Erken çocuklukta fen eğitiminin içeriği, fen ve teknoloji ilişkisi | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Erken çocukluk bilim eğitiminin amacı ve kapsamı, öğretmen ve ailenin sorumlulukları | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel süreç becerileri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
5 | Soru sorma stratejileri | Konuyla ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Erken çocukluk bilim eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (drama ve proje yöntemi) | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması |
7 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (deney ve kavram haritaları) | İlgili çalışmaları tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Erken çocukluk fen eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (analoji) | Konuyla ilgili kaynakları tarama ve değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
10 | Fen eğitiminde teknolojinin kullanımı | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
11 | Fen eğitiminde kodlama uygulamaları | İlgili çalışmaları tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Fen eğitiminde Web 2.0 araçlarının kullanımı | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
13 | Fen eğitiminde güncel yaklaşımlar (STEM ve uygulamaları) | İlgili çalışmaları inceleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
14 | Fen eğitiminde güncel yaklaşımlar (GEMS) | İlgili çalışmaları inceleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
15 | Erken çocukluk fen eğitimiyle ilgili güncel çalışmaları tartışma | İlgili çalışmaları inceleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Erken çocukluk fen eğitimiyle ilgili araştırma önerisi hazırlama | İlgili çalışmaları inceleme ve yorumlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Final sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |