RTS709 Sinema Arkeoloijsi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS709
Ad Sinema Arkeoloijsi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı; sinema tarihini erken dönemlerden itibaren izleyici, mekan ve deneyim gibi başlıklarla ele alarak, sinemaya biçimsel açıdan yaklaşan veya filmleri sosyal metinler olarak gören anlayışla bir kültürel pratik olarak sinema düşüncesini ahenkli bir biçimde incelemektir.

Dersin İçeriği

Günümüzde film izleme deneyiminin çoklu yapıya kavuşması ve teknolojik imkanlarla birlikte sinema tarihinin bilinmeyen ve bugüne kadar aydınlatılamamış noktalarına ışık tutulması, bir nesne olarak filmin tutarlılığını tartışmaya açmakta ve anlamsal olarak genişletmektedir. Bu noktada medya arkeolojisi yaklaşımını sinema alanına uyarlama gerekliliği doğmaktadır. Medya arkeolojisi; geçmiş medya teknolojilerini ve yaratıcı medya uygulamalarını araştırarak, çağdaş medya kültürünü inceler. Yeniden yapılandırılmış ya da tamamen unutulmuş aygıtların, ortamların ve yaklaşımların kara kutularını açarak bir üretici-tüketici yaklaşımı yerine yeni bağlamlar ortaya çıkarmayı hedefler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Büker, S., Topçu, Y.G. (2010). Sinema Tarih Kuram Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi. Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Huhtamo, E. (2013). Illusions in Motion: Media archaeology of the moving panorama and related spectacles. Massachussets: MIT Press.

Notlar

Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi Çev. H. Aydın. İstanbul Agora. Parikka, J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minneapolis. Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dijital kültürleri medya tarihi çerçevesinde derinlemesine inceler.
ÖÇ02 Dijital medya teknolojileri ile ilgili toplumsal mitleri, umutları ve endişeleri geçmiş teknolojilerle karşılaştırma yetisi kazanır.
ÖÇ03 Yeni ve eski medya arasındaki karmaşık ilişkiyi anlamlandırır.
ÖÇ04 Medya aracılığıyla siyasi, sosyal ve kültürel pratikleri yorumlar.
ÖÇ05 Medya arkeolojisi kapsamında sinema tarihi anlatıcılığına eleştirel bir yaklaşım kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Medya Arkeolojisi Nedir? Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Dijital Kültürde Medya Arkeolojisi Huhtamo, E., Parikka, J. (2011). Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Los Angeles: University of California Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Medya Arkeolojisi ve Sinema Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi (Çev. H. Aydın). İstanbul: Agora. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
4 Sinema-Tarih İlişkisi Kırel, S. (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
5 Yeni Medya Paradigmaları için Erken Dönem Sinema Zielinski, S. (1999). Audiovisions: Cinema and Television as Entr’actes in History. Amsterdam: Amsterdam University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Atraksiyonlar Sineması ve Hiyeroglif Film Zielinski, S. (1999). Audiovisions: Cinema and Television as Entr’actes in History. Amsterdam: Amsterdam University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Walter Benjamin, Sanat Yapıtı ve Sinema Walter Benjamin Teknigin Olanaklariyla Yeniden Uretilebildigi Cagda Sanat Yapiti Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Film Tarihini Yazma ve Arkeolojisi Elsaesser, T. (2004). The New Film History as Media Archaeology. Cinémas: Journal of Film Studies, 14, 75-117. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Medya Kartografisi ve Sinema Beltrame, A., Fidotta, G., Mariani, A. (2014). At the borders of (film) history: temporality, archaeology, theories.Udine: XXI International Film Studies Conference. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Filmlerin Sinema Tarihine Bakışı Williamson, C. (2015). Hidden in Plain Sight: An Archaeology of Magic and Cinema. New Jersey: Rutgers University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Remediation Kavramı Williamson, C. (2015). Hidden in Plain Sight: An Archaeology of Magic and Cinema. New Jersey: Rutgers University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Eskideki Yeni: Anarkeoloji veya Varyantoloji Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Zamansal Uzamsal açıdan Sinematik Yer Değiştirme Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Dijital Hafıza, Arşiv ve Makinelerin Sineması Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
16 Final Projesi sunumları Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Final Projesi Ders notları ve kaynak kitaplar Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 02:46