PDR735 İletişim Becerileri Eğitimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR735
Ad İletişim Becerileri Eğitimi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM


Dersin Amacı

Dersin amacı, kişileraarsı iletişim becerielrinin ne olduğu ve farklı yaş gruplarından beklenen iletişim becerilerinin içerik ve düzeylerinin ne olduğu, bu becerilerin nasıl öğretildiği ve bu becerileri kendi iletişimlerinde kullanmaları hakkında bilgi ve beceri sahibi olunmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Ders, iletişi ve iletişim sınıflaması, kişi-içi iletişim ve kişileraarsı iletişim ilişkisi, iletişimde sözlü ve sözsüz mesajlar, dinleme türleri, etkili dinleme ve empati, kendini ifade etme, kişilerarası iletişimde etkili sosyal kontrol-sosayl maskeler, açık ve savunucu iletişim, iletişim çatışmaları ve iletişim engelleri, duyguların ifade edilmesi ve kişilerarası ilişkiler, etkili iletişimle kişilerarası problemlerin çözümü konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Çam, S. (1997) iletişim Becerileri Eğitimi programının Öğretmen Adaylarının Ego durumları ve Problem Çözme Becerilsi Algılarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mckay, M., Davis, M. ve Fannig, P. (2006). İletişim Becerileri, (Çev. E. Köroğlu), Ankara: HYB Yayıncılık. Akkoyun, F. (1998). Transaksiyonel Analiz: Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Cüceloğlu, D. (1991) Yeniden insan İnsana. İstanbul: Remzi Kitabevi. Dökmen, Ü. (1994) İletişim çatışmaları ve empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık. Öğülmüş, S. (2001) Kişilerarası sorun çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları. Kaya, A. (Ed.) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.

Notlar

Kaya, A. (Ed.) (2010) Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Akademi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kişileraarsı iletişim becerilerinin bireyin günlük ilişklerini nasıl etkilediğini açıklar.
ÖÇ02 Temel iletişim becerilerinin neler olduğunu söyler,
ÖÇ03 Kişilerarası iletişimin nasıl bir süreç olduğunu kavrar,
ÖÇ04 Kişileraarsı iletişimin sözlü ve sözsüz öğelerini söyler
ÖÇ05 Farklı gelişim düzeylerinde olan bireylerden beklenen iletişim becerileri davranışlarının neler olduğunu ayırt eder,
ÖÇ06 İletişim becerilerinin hangi tekniklerle öğretildiğini kavrar,
ÖÇ07 Kendi sahip olduğu iletişim becerilerinin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir,
ÖÇ08 Hazırlanmış olan farklı iletişim becerileri eğitimi programlarını içerik ve amaç açısından değerlendirir,
ÖÇ09 Kşileraarsı iletişimde kendini ifade etmenin önemini açıklar,
ÖÇ10 Kişilerarası iletişimde etkili dinlemenin işlevini söyler,
ÖÇ11 Kişileraarsı iletişimde duyguların iletişimi ve ilişkileri nasıl biçimlendirdiğini fark eder,
ÖÇ12 Kişilerarası çatışmalrın çözümünde etkili iletişim becerilerinin nasıl kullanılacağını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 1
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı; içerik, dersin işlenişi, kaynaklar ve değerlendirmenin ölçütlerinin kararlaştrıılması Kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İletişim ve iletişim sınıflaması ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Kişilerarası İletişimde sözsüz mesajlar ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
4 Kişileraarsı İletişimde sözlü mesajlar ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
5 Kişileraarsı İletişimde geribildirim ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Kendini tanıma ve kişileraarsı iletişim ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
7 Kendini ifade etme becerisi ve kişilerarası iletişimde kendini açma ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
8 Ara Sınav Soru yazma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Dinleme türleri ve etkili dinleme ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
10 Empati ve etkili dinleme ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
11 Kişilerarası iİetişim engelelri ve iletişim çatışmaları ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
12 Kşileraarsı iletimde duyguların ifadesi ve kişileraarsı ilişkiler ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
13 Kişileraarsı çatışma çözme stratejileri ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
14 Kişilerarsı çatışmaların çözümünde iletşim becerilerinin kullanımı ilgili konunun gözden geçirilmesi ve örnek durumların belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
15 Dersin içerik ve süreç açısından değerlendirilmesi kazanımların ve dersin içerik ve sürecinn gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Soru yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Soru yazma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS