Genel Bilgi
Kod | SÖ815 |
Ad | Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUZAFFER SENCER ÖZSEZER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma yöntemlerinden biri olan nitel araştırmanın,felsefi temellerinin neler olduğunu, nitel araştırma türlerini , nitel araştırmada veri toplama tekniklerini ve analiz yapmayı sağlamaktır
Dersin İçeriği
Kurs nitel araştırma yöntemlerinin anlaşılabilmesi için araştırmanın felsefi temelleri hakkında bilgi verir, nitel araştırma desenleri, metodolojisi, teknikleri, veri toplama ve analizi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Glesne, C. (2011) Nitel Araştırmaya Giriş (Çev Edt Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Anı Yayıncılık, Patton, M.Q. (2014) Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev Edt. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Pegem Akademi, Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayınları
Notlar
Nitel yöntem araştırmalarıyla ilgili Türkçe ya da yabancı dillerde yazılmış ulaşılabilen tüm kitaplar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı anlar |
ÖÇ02 | Nitel araştırma yöntemleri hakkında öğrendiklerini araştırma sürecinde kullanabilir |
ÖÇ03 | Kendi nitel araştırma sürecini başlatabilir |
ÖÇ04 | Kendi araştırmasına uygun nitel veri toplayabilir |
ÖÇ05 | Kendi araştırmasına uygun nitel veriyi analiz edebilir |
ÖÇ06 | Kendi araştırmasını bilimsel bir makale olarak yazabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesi ve temel meseleler | ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri | Bir olayı empatik bakış açısıyla değerlendirerek yazma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Nitel araştırma türleri | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Nitel araştırma türleri 2 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Nitel araştırma türleri 3 | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Nitel araştırma süreci | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Nitel araştırmada örneklem, güvenirlik ve genelleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Yapılan çalışmaları raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Görüşme odak görüşme | Nitel bir araştırma için görüşme sorusu hazırlama ve görüşme yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Gözlem | Nitel bir araştırma için gözlem formu hazırlama ve gözlem yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Doküman inceleme | Nitel bir araştırma için doküman inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Nitel veri analizi | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
13 | Nitel veri analizi 2 | Daha önce yapılmış olan görüşme, gözlem ve doküman inceleme çalışmalarından elde edilmiş verileri analiz etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
14 | Nitel olarak hazırlanmış makale ve araştırma raporlarını inceleme | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Araştırma raporu hazırlama ve genel değerlendirmeler yaparak olası nitel araştırma projesi oluşturma | Kaynaklardan ilgili konuyla ilgili araştırma okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Daha önceki haftalarda yaptığı çalışmalar ışığında kendi makalesini yazma ve yaptıklarını raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Daha önceki haftalarda yaptığı çalışmalar ışığında kendi makelesini yazmave yaptıklarını raporlama | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |