Genel Bilgi
Kod | SÖ813 |
Ad | Eğitimde Program Değerlendirme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, değerlendirme kavramına farklı boyutlar açısından bakmak, bilimsel bir disiplin olarak program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini incelemek, öğrencilere alandaki güncel kavramlar ile farklı değerlendirme yaklaşımlarına yönelik bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; değerlendirmenin temel amacı, kullanımı ve kavramsal farklılıklar, modern program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisinde gelişimi ve bu konudaki yeni yönelimler, alternatif program değerlendirme yaklaşımları, program değerlendirme sürecinde planlama ve program değerlendirme sürecinde uygulama konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Eğitimde Program Değerlendirme Ders Notu
Notlar
Varış, Fatma, (1996) Eğitimde Program Geliştirme (6. Baskı), Ankara: Alkım Yayınevi; Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık; Posner, J.George. Analyzing The Curriculum. Second Edition. McGraw-Hill, Inc., 1995; Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R & Worthen, B. L. (2004). Program evaluation alternative approaches and practical guidelines. Boston, Pearson Education Inc.; Worthen B. R. & Sanders. (1987). Educational Evaluation Alternative Approaches and Practical Guidelines. Langman. New York.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program değerlendirmenin temel amacını, kavramsal özelliklerini ve kullanım alanlarını inceler |
ÖÇ02 | Çağdaş program değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel kökenini ve alandaki yeni eğilimleri inceler |
ÖÇ03 | Program değerlendirmede kullanılan alternatif yaklaşımları analiz eder |
ÖÇ04 | Program değerlendirme yaklaşımlarını temelinde bir araştırma planlar, veri toplar, analiz eder ve raporlaştırır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1 Program Değerlendirmeye Giriş | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | 2 Eğitim programının değerlendirmesi | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
3 | 3 Program Değerlendirme Modelleri | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | 4 Ürün ve Erişiye yönelik değerlendirme | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | 5 Programın öğelerine yönelik değerlendirme | Program geliştirme sürecini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | 6 Türkiyede program geliştirme çalışmalarının değerlendirilmesi | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | 7 Uygulamadaki bazı derslerin programlarının değerlendirilmesi | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | 8 Alternatif program değerlendirme modelleri | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | 9 Program değerlendirme standartları I | Literatür trarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | 10 Program değerlendirme uygulamaları I | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | 11 Program değerlendirme uygulamaları II | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | 12 Program değerlendirme uygulamaları III | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | 13 Değerlendirme ve Raporlaştırma | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | 14 Değerlendirme ve Raporlaştırma II | Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |