Genel Bilgi
Kod | TMT705 |
Ad | Tekstil Tasarımında Moda ve Endüstri İlişkileri I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Sanayi Devrimi’nden 1950’lere kadar kumaş tasarımını etkileyen tasarım hareketleri ve teknolojik gelişmelerin araştırılması. Bahsedilen dönemde kumaş tasarım trendlerini belirleyen unsurların incelenmesi ve kullanılan, teknik ve malzemelerin desen ve motif özelliklerinin araştırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Sanayi Devrimi’nden 19050'lere kadar kumaş tasarımını etkileyen tasarım hareketleri ve teknolojik gelişmelerin araştırılmasını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
HELD, Shirley E., Weaving A Handbook Of The Fiber Arts, Rinehart And Winston, USA,1999. Marnie Fogg, Modanın Tüm Öyküsü,Hayalperest yayınevi, 2014 Gertrud Lehnert, Fashion an illustrated historical overview, Barron's, 1998 Susannah Handley, Nylon, A history of fashion Revolution, The John Hopkins University Press, 1999 The Kyoto Costume Institute Fashion : From the 18th to the 20th Century, Editor: Tamami Suoh, Taschen, 2004 Issey Miyake Making Things, Scalo, Paris, 1998. The Illustrated History of Textiles, Editor: Madeleine Ginsburg, Studio Editions,1993
Notlar
LEHNERT, Gertrud., A History Of Fashion İn The 20th Century, Könemann, Germany, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersi alan öğrenci Sanayi Devrimi’nden itibaren sosyal ve teknolojik gelişmelerle birlikte kumaş tasarım eğilimleri hakkında bilgi sahibi olup, yorumlayarak akademik bir araştırma yapar |
ÖÇ02 | Bir kumaşın desen ve motif özellikleri ile hangi döneme ait olduğu ve üretim tekniği ile ilgili yorum yaparak tasarım yapar |
ÖÇ03 | Tasarım kavramını etkileyen kriterler hakkında yorum yapar |
ÖÇ04 | Tekstil tasarımı ve moda arasındaki ilişkiyi analiz eder |
ÖÇ05 | Tasarım üzerine tarihsel bakış açısı kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, kumaş tasarımı hakkında genel bilgiler verilmesi. Araştırma konularının ve tasarım temaların belirlenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sanayi Devrimi Sonrası Tekstil endüstrisindeki gelişmeler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Arts&Crafts Hareketi, William Morris ve Sanatçı birliklerinin kurulması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | 20. yy' daki gelişmeler, sanat hareketleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bauhaus, Art Deco hareketleri, 1925 Paris fuarı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sanat, Endüstri ve Modernizm | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Yapay liflerin ortaya çıkışı, lif çeşitleri hakkında genel bilgiler verilmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konuların Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zanaatın yeniden yükselişi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Örme, tapestry, yüzey tasarım hareketlerinin yükselişi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 1950’lar, Jack Lenor Larsen ve etnik desenler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ödev sunumları 1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ödev sunumları 2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Ödev sunumları 3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Ödev sunumları 4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sunum Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |