Genel Bilgi
Kod | TMT701 |
Ad | Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda, gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak, hemde çalışılan alanla ilgili problemleri çözme yada araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Bilim ve temel kavramlar olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi ve benzeri bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler,, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri, nicel ve nitel veri toplama teknikleri, verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Seçkin yayıncılık Sait Gürbüz ISBN: 9789750251276
Notlar
Nitel Araştırmaya Giriş – Corrine Glesne ISBN: 9786054434992 Anı Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar |
ÖÇ02 | okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılar. |
ÖÇ03 | Belli konular yada problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler. |
ÖÇ04 | Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirir. |
ÖÇ05 | Yaptığı araştırmaya bilimsel yöntemin basamakları ve genel geçer yazım kurallarıyla raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri | araştırma | |
2 | Bilgi, bilim ve araştırma kavramı | araştırma konsepti | |
3 | Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve post-pozitivizm-Birinci Bölüm | araştırma | |
4 | Amaçların ifadesi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | araştırma | |
5 | Araştırmanın önemi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | araştırma | |
6 | Sayıltı ve sınırlılıklar İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | |
7 | Tanımlar: Kavramsal ve işlevsel İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | Nicel ve nitel yöntemler: Nasıl karar vermeli? Araştırma Modelleri İlgili kaynakların incelenmesi | veri toplama | |
10 | Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması | veri toplama | |
11 | Yöntem: Veri toplama yolları a)Ölçme kavramı b)Ölçmenin güvenirliği ve geçerliği c)Ölçek türleri d)Veri toplama yolları: Anket, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi İlgili kaynakların incelenmesi | döküman yaratma | |
12 | Yöntem: Bulgular a) Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | dökümantasyon | |
13 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması | dökümantasyon | |
14 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi | tartışma | |
15 | Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme | Gözden geçirme | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |