TMT701 Bilimsel Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TMT701
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATMA ENGİN ALPAT


Dersin Amacı

Modern dünyada bilimsel yöntemin önemi bağlamında bilimsel araştırmaların aşamaları ve türleri konusunda, gerekli bilgiyi vererek hem bilimsel yazıları dilsel, biçimsel ve içeriksel açıdan anlamlandırmayı kolaylaştırmak, hemde çalışılan alanla ilgili problemleri çözme yada araştırma yapabilmesini ve raporlaştırmasını sağlamak

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi ve benzeri bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler,, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri, nicel ve nitel veri toplama teknikleri, verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Seçkin yayıncılık Sait Gürbüz ISBN: 9789750251276

Notlar

Nitel Araştırmaya Giriş – Corrine Glesne ISBN: 9786054434992 Anı Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma aşamalarını sıralar
ÖÇ02 okuduğu bilimsel yazıları, araştırmaların bilimselliği ve raporlaştırmanın niteliği bağlamında yargılar.
ÖÇ03 Belli konular yada problemler için uygun araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.
ÖÇ04 Araştırmanın bulguları bağlamında yorum ve öneri geliştirir.
ÖÇ05 Yaptığı araştırmaya bilimsel yöntemin basamakları ve genel geçer yazım kurallarıyla raporlaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilgi, bilim ve araştırma kavramı araştırma konsepti Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve post-pozitivizm-Birinci Bölüm araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Amaçların ifadesi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
5 Araştırmanın önemi ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Beyin Fırtınası
6 Sayıltı ve sınırlılıklar İlgili kaynakların incelenmesi veri toplama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Bireysel Çalışma
7 Tanımlar: Kavramsal ve işlevsel İlgili kaynakların incelenmesi veri toplama Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nicel ve nitel yöntemler: Nasıl karar vermeli? Araştırma Modelleri İlgili kaynakların incelenmesi veri toplama Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Problem Çözme
10 Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması veri toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
11 Yöntem: Veri toplama yolları a)Ölçme kavramı b)Ölçmenin güvenirliği ve geçerliği c)Ölçek türleri d)Veri toplama yolları: Anket, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi İlgili kaynakların incelenmesi döküman yaratma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 Yöntem: Bulgular a) Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi dökümantasyon Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması dökümantasyon Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Problem Çözme
14 Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması ve ödev teslimi İlgili kaynakların incelenmesi tartışma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay
15 Genel değerlendirme Dersi gözden geçirme Gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ödev Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS