TİB1726 Kıraat İlminin Temel Problemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1726
Ad Kıraat İlminin Temel Problemleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ALİ TEMEL


Dersin Amacı

Kıraat ilminde tartışılan temel meseleleri genel hatlarıyla ortaya koymak

Dersin İçeriği

1. Kıraat ilminde yedi harf meselesi 2. Kıraatlerin tevatürü 3. Sahabe kıraatleri ve şaz kıraatlerin değeri 4. Kıraatlerin tasnifi 5. Kıraatlerin kaynağı meselesi 6. Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusu 7. Kıraatlerde tercih meselesi 8. Kuran ve kıraatlerin mahiyeti 9. Kıraatlerin sıhhat şartları 10. Kıraatlere yöneltilen iddiaların tahlili.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü'l-Vecîz ilâ Ulûmin tetealleku bi'l-Kitâbi'l-Azîz, (tah. Tayyar Altıkulaç) Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1986.

Notlar

Mekkî b. Ebû Tâlib, el-İbâne an meâni'l-kırâât, Kitâb Nâşirûn, Beyrut 2011.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kıraat ilminde yedi harf meselesi hakkında bilgi verir
ÖÇ02 Kıraatlerin tevatürüne dair tartışmalara dair bilgi verir
ÖÇ03 Sahabe kıraatleri ve şaz kıraatlerin değeri hakkında bilgi verir
ÖÇ04 Kıraatlerin tasnifine dair görüşler hakkında bilgi verir
ÖÇ05 Kıraatlerin kaynağına dair ileri sürülen görüşler hakkında bilgi verir
ÖÇ06 Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusunu tartışır
ÖÇ07 Kıraatlerde tercih meselesi hakkında bilgi verir
ÖÇ08 Kuran ve kıraatlerin mahiyetine dair farklı yaklaşımlar hakkında bilgi verir
ÖÇ09 Kıraatlerin sıhhat şartlarına dair farklı yaklaşımlar hakkında bilgi verir
ÖÇ10 Kıraatlere yöneltilen iddiaları tahlil ederek kıraat ilminde bu iddialara karşı geliştirilen açıklamalar hakkında bilgi verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kıraatlerin kaynağına ilişkin görüşler Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Kıraat ilminde yedi harf meselesi Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sahih ve gayrı sahih kıraatler Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Kıraatlerde kabul şartları Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Sahabe kıraatlerinin değeri Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Şaz kıraat kavramı ve şaz kıraatlerin değeri Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Kıraatlerin tasnifine dair görüşler Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kıraatlerin kaynağına dair ileri sürülen görüşler Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kıraatlerde tevkifilik ve ictihadilik konusu Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kıraatlerde tercih meselesi Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Kuran ve kıraatlerin mahiyetine dair farklı yaklaşımlar Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Kıraatlere yöneltilen oryantalistik iddialar Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kıraatlere yöneltilen iddialara verilen cevaplar Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kıraatlerde tevatür meselesi Kaynaklardan belirtilen yerlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Final Sınavı Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Final Sınavı Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS