TİB767 İslam Hukukunda Kanunlaştırma Hareketleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB767
Ad İslam Hukukunda Kanunlaştırma Hareketleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA


Dersin Amacı

klasik, yenilenme, muhasebe ve arayış dönemlerinde meydana gelen kodifikasyonları öğretmek ve çağdaş dönemle mukayese etmek

Dersin İçeriği

islam hukuk tarihinde farklı coğrafya ve dönemlerde meydana gelen gelen medenî ve cezai kodifikasyonlar

Dersin Ön Koşulu

ön koşul bulunmuyor.

Kaynaklar

Mehmet Gayretli, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Kanunlaştırma Çalışmaları, Nizamiye Yayınları

Notlar

komisyon, Mecelle komisyon, Hukuk-i Aile Kararnamesi Ahmet Akgündüz, Osmanlı Kanunnameleri ve Hukuki Tahlilleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fıkıh, hukuk, kanun, taknin, iktibas kavramlarını ve farklarını bilir.
ÖÇ02 İslam kültür ve bilim tarihini klasik, muhasebe, yenilenme ve arayışlar şeklinde devrelere ayırır.
ÖÇ03 Anılan dönemlerde ne türden kanunlaştırma faaliyetlerini meydana geldiğini bilir
ÖÇ04 kanunlaştırma faaliyetlerine nelerin yol açtığını ve tercüme ve telif türünden yapılan çalışmaları öğrenir.
ÖÇ05 Tanzimat sonrası osmanlıda yapılan kanunçalışmalarını ve batı hukukunun bu çalışmalara etkisini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 ilk kanun teşebbüsü, İbnü'l-mukaffa ve risaletü's-sahabe DİA'dan İbnü'l-Mukaffa okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 kanunlaştırmada el-Muvatta'ın önemi Muvatta'dan Kitabu's-serika okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 el-Fetava't-Tatarhâniyye ve önemi el-Fetava't-Tatarhâniyye'den kamu hukukuna göz atılacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 el-Fetava'l-Hindiyye ve önemi el-Fetava'l-Hindiyye'den zina haddi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Dürerü'l-hükkam ve önemi Dürerü'l-hükkam'dan Kitabu'l-kaza okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Mülteka'l-ebhur ve önemi Mülteka'l-ebhur'dan Kitabu'l-cinayet okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Maruzat ve Osmanlı Kanunnameleri DİA'dan maruzat ve kanunname mad okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 II. Mahmut ve Islahatları DİA'dan II. Mahmut maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Tanzimat Fermanı ve Kanun Çalışmalarına Etkisi DİA'dan Tanzimat maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Anayasa hukuku çalışmaları DİA'dan Kanun-i Esasi mad. okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Ceza hukuku çalışmaları DİA'dan Dede Cöngi mad. okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Usul hukuku çalışmaları Mustafa Şentop, Tanzimat Dönemi Kanunlaflt›rma Faaliyetleri Literatürü Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
14 Özel hukuk çalışmaları ve Mecelle DİA'dan Mecelle mad. okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Özel hukuk çalışmaları ve Aile hukuku kararnamesi 1917 DİA'dan Hukuk-ı Aile Kararnamesi maddesi okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS