Genel Bilgi
Kod | TİB753 |
Ad | Klasik Tefsir Metinleri I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı; bu dersi başaran Yüksek Lisans öğrencileri, İslamî ilimlerin Tefsire dair Klasik serelerini tanırlar. Klasik metinleri okuma ve anlama alışkanlığını elde ederler. Sünnî gelenekten gelen klasik tefsirlerin diğer mezheplerle olan tartışmalarını görüp araştırıcı bir ruhla Kur’an tefsirine dair bilgiler öğrenirler.
Dersin İçeriği
Klasik tefsir metinleri dersi, Taberî, Beydavî, Celaleyn, Kurtubî, İbn Kesir ve Zemahşerî vb. gibi farklı yüzyıllarda yaşamış bulunan müfessirlerin kitaplarından alıntıları içerecektir. Bu parçalar, klasik tefsirin serüveni hakkında öğrenciye yeterli bilgi verecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Farklı Tefsir Metinleri okutulmaktadır.
Notlar
Tefsir Metinleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, klasik döneme ait tefsir kitaplarını tanır |
ÖÇ02 | Klasik metinleri okuma kazanımını elde eder. |
ÖÇ03 | Değişik tefsirleri okuyabilme becerisini elde eder |
ÖÇ04 | Tefsirler arasındaki farklılıkları görür ve araştırmalarında bu farklı yorumlardan istifade eder. |
ÖÇ05 | Tefsir geleneğinde önemli bir yere sahip olan klasik tefsirlerin ortaya koyduğu anlam potansiyelini fark eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tefsir-i Kebir | okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
2 | Meâni’l-Kurʾân | metin | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân | inceleme | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
4 | Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿaẓîm | okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
5 | Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân | örnek ayetler | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | en-Nüket ve’l-ʿuyûn | Yusuf suresi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | el-Keşşâf | Fatiha suresi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Mealimü't-Tenzil | Yasin Suresi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Vize Sıvanı | sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
10 | el-Muḥarrerü’l-vecîz | Meryem Suresi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Mefâtîhu’l-Gayb | Asr Suresi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | el-Câmiʿ li aḥkâmi’l-Ḳurʾân | Mukaddime | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
13 | Envarü’t-Tenzil Ve Esrarü’t-Te’vil | Fetih Suresi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | el-Baḥrü’l-muḥîṭ | İhlas Suresi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | ed-Durru’l-Mensur | Nas Suresi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Tefsirül-Menar | Araf Suresi | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
17 | Final Sınavı | Son | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |