TİB753 Klasik Tefsir Metinleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB753
Ad Klasik Tefsir Metinleri I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı; bu dersi başaran Yüksek Lisans öğrencileri, İslamî ilimlerin Tefsire dair Klasik serelerini tanırlar. Klasik metinleri okuma ve anlama alışkanlığını elde ederler. Sünnî gelenekten gelen klasik tefsirlerin diğer mezheplerle olan tartışmalarını görüp araştırıcı bir ruhla Kur’an tefsirine dair bilgiler öğrenirler.

Dersin İçeriği

Klasik tefsir metinleri dersi, Taberî, Beydavî, Celaleyn, Kurtubî, İbn Kesir ve Zemahşerî vb. gibi farklı yüzyıllarda yaşamış bulunan müfessirlerin kitaplarından alıntıları içerecektir. Bu parçalar, klasik tefsirin serüveni hakkında öğrenciye yeterli bilgi verecektir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Farklı Tefsir Metinleri okutulmaktadır.

Notlar

Tefsir Metinleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, klasik döneme ait tefsir kitaplarını tanır
ÖÇ02 Klasik metinleri okuma kazanımını elde eder.
ÖÇ03 Değişik tefsirleri okuyabilme becerisini elde eder
ÖÇ04 Tefsirler arasındaki farklılıkları görür ve araştırmalarında bu farklı yorumlardan istifade eder.
ÖÇ05 Tefsir geleneğinde önemli bir yere sahip olan klasik tefsirlerin ortaya koyduğu anlam potansiyelini fark eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tefsir-i Kebir okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
2 Meâni’l-Kurʾân metin Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
4 Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿaẓîm okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
5 Teʾvîlâtü’l-Ḳurʾân örnek ayetler Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
6 en-Nüket ve’l-ʿuyûn Yusuf suresi Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
7 el-Keşşâf Fatiha suresi Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Mealimü't-Tenzil Yasin Suresi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
9 Vize Sıvanı sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
10 el-Muḥarrerü’l-vecîz Meryem Suresi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Mefâtîhu’l-Gayb Asr Suresi Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
12 el-Câmiʿ li aḥkâmi’l-Ḳurʾân Mukaddime Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
13 Envarü’t-Tenzil Ve Esrarü’t-Te’vil Fetih Suresi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 el-Baḥrü’l-muḥîṭ İhlas Suresi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 ed-Durru’l-Mensur Nas Suresi Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
16 Tefsirül-Menar Araf Suresi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
17 Final Sınavı Son Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.11.2022 12:09