Genel Bilgi
Kod | TDE1835 |
Ad | Türk Edebiyatında Yeni Eğilimler I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA APAYDIN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Türk edebiyatında özellikle anlatı türlerinde 1990 sonrasında ortaya çıkan yeni eğilimleri tanıtmak; son dönem roman ve öykü yazarlarını tanıtmak; postmodern düşüncenin Türk edebiyatındaki yansımalarını ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Türk romanının 1990 sonrasındaki gelişim çizgisi, Postmodern anlatı stratejisinin Türk romanında nasıl ve ne ölçüde uygulandığı, Postmodern Türk romanlarındaki ölçüt sorunu, Postmodernizm dışı roman üretimidir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Eğilimler Jale Parla, Don Kişot'tan Bugüne Roman Hakan Günday, AZ Ayşe Kulin, Adı Aylin Ahmet Ümit, Kar Kokusu İhsan Oktay Anar, Amat Hasan Ali Toptaş, Uykuların Doğusu Serpil Oppermann, Postmodern Tarih Kuramı
Notlar
Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Eğilimler Jale Parla, Don Kişot'tan Bugüne Roman Hakan Günday, AZ Ayşe Kulin, Adı Aylin Ahmet Ümit, Kar Kokusu İhsan Oktay Anar, Amat Hasan Ali Toptaş, Uykuların Doğusu Serpil Oppermann, Postmodern Tarih Kuramı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk romanının 1990 sonrasındaki gelişim çizgisini saptar. |
ÖÇ02 | Postmodern anlatı stratejisinin Türk romanında nasıl ve ne ölçüde uygulandığını açıklar. |
ÖÇ03 | Postmodern Türk romanlarındaki ölçüt sorununu tartışır. |
ÖÇ04 | Postmodernizm dışı roman üretimini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1990 sonrası Türk romanına genel bir bakış. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Postmodernizm ve postmodern anlatı stratejileri. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yeni kavramlar, yeni anlayışlar çerçevesinde oluşan modern sonrası Türk romanı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hakan Günday'ın AZ romanı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | AZ'ın postmodern kuram çerçevesinde geliştirdiği anlatı stratejileri ve bunların eleştirisi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Popüler romanın yükselişi ve Ayşe Kulin'in Adı Aylin adlı romanı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Adı Aylin'in ve benzerlerinin modern sonrası edebiyattaki yerinin tartışılması. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Polisiye roman türünün yaygınlaşması ve Ahmet Ümit'in Kar Kokusu romanı. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kar Kokusu ve benzerlerinin edebiyat dünyasındaki yerinin tartışılması. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yeni tarihselcilik kuramının tartışılması. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İhsan Oktay Anar'ın Amat romanının yeni tarihselci stratejiler çerçevesinde çözümlenmesi. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hasan Ali Toptaş'ın romanları. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uykuların Doğusu'nun çözümlenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulama (Genel Tekrar) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |