Genel Bilgi
Kod | ABL640 |
Ad | Sporda Ergonejik Yardım ve Doping |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Ergojenik yardım maddelerini yarar ve zararlarının ayrımında olarak tanımak, sportif performans açısından ilişkilendirmek ve kullanım şekli konusunda bilgi sahibi olmasını sağlamak
Dersin İçeriği
Sporda kullanılan ergojenik yardım maddelerinin tanımı, türleri, kullanımıyla ilgili düzenlemeler ve olası yarar ve zararları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Louise Burke, Vicki Deakin. Clinical Sports Nutrition.Mc Graw Hill Medical, 2006
Notlar
https://www.wada-ama.org/en/resources/world-anti-doping-program/world-anti-doping-code
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ergojenik yardım maddelerinin tanımı ve kullanımı düzenleyen yaptırımları öğrenecek |
ÖÇ02 | Amino asitlerin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ03 | Karbonhidratların ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ04 | Vitaminlerin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ05 | Yağların ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ06 | Karnitinin ergojenik etkielrini öğrenecek |
ÖÇ07 | Kreatinin ergojenk etkielrini öğrenecek |
ÖÇ08 | Glukozamin ve kondroitin sülfatın kullanım alanlarını öğrenecek |
ÖÇ09 | Bikarbonat, sitrat ve fosfat tamponların ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ10 | Kafeinin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ11 | Ginsengin ergojenik etkilerini öğrenecek |
ÖÇ12 | Demir metabolizması ve sportif performans açısından demirin önemini öğrenecek |
ÖÇ13 | Hidrasyon stratejileri and osmolaritenin düzenlenme mekanizmalarını öğrenecek |
ÖÇ14 | Ergojenik yardım maddelerinin sistematik olası yarar ve zararları |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ergojenik yardım maddelerinin tanımı ve kullanımı düzenleyen yaptırımlar | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Amino asitler | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Karbonhidratlar | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Vitaminler | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yağlar | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Karnitin | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kreatin | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Glukozamin ve kondroitin sülfat | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bikarbonat, sitrat ve fosfat tamponları | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kafein | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ginseng | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Demir metabolizması | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hidrasyon stratejileri and osmolaritenin düzenlenmesi | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ergojenik yardım maddelerinin sistematik olası yarar ve zararları | Klasik ders kitapları ve güncel yayınlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |