Genel Bilgi
Kod | ABL639 |
Ad | Klinik Farmakoloji-II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF KARATAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Klinik farmakolojinin adli bilimler içerisinde de yeri olması nedeniyle akılcı ilaç kullanımı, yeni ilaç geliştirmesi, farmakovijilans (ilaçların advers etkileri), Advers reaksiyon tipleri ve nasıl oluştuğu, farmakoepidemiyoloji, farmakoekonomi, bitkisel ürünler ve zararları, vücuda zararlı doping olayları ve ilaç suistimallerinin genel ilkeleri içermektedir.
Dersin İçeriği
Adli Bilimlerde Klinik Farmakoloji-II
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeni ilaç geliştirmenin temel özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Akılcı ilaç kullanımının temel ilkelerini bilir. |
ÖÇ03 | Farmakovijilansın ne olduğu, advers etki bildirim formunu bilir. |
ÖÇ04 | Advers reaksiyon tiplerini açıklar. |
ÖÇ05 | Toplumda ilaç kullanımının yaygınlığını yani farmakoepidemiyolojiyi tanımlar. |
ÖÇ06 | İlaçların ülke çapında maliyetlerinin ekonomiye etkisi olan farmakoekonomiyi öğretir. |
ÖÇ07 | Bitkisel ürünlerinde zararlı etkiler yapabileceğini açıklar. |
ÖÇ08 | İlaç suitimallerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klinik öncesi değerlendirme ve ilaç geliştirmede klinik deneme dönemleri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Akılcı ilaç kullanımının temel ilkeleri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Farmakovijilans (ilaç güvenliği) | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Türkiyede farmakovijilans örgütlülüğü ve Türkiye Farmakovijilans Merkezi TÜFAM | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Advers etki ve advers reaksiyon tipleri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farmakoepidemiyoloji | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ülkemizde ilaç kullanma alışkanlıkları | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Farmakoekonomi | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ülkemizde ilaç harcamaları | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bitkisel ürünler/ilaçların zararlı toksik etkileri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlaç suistimalleri | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İlaç bağımlılığı | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Farmakogenetik: Genetik farklılığa göre ilaçların metabolizma ve etkilerinin bireyler arasında değişmesi | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Doping amaçlı, vücuda zararlı, akılcı olmayan ilaç kullanımları | sunum, beyin fırtınası, soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yazılı sınav, ödev, performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |