Genel Bilgi
Kod | FSC507 |
Ad | Introduction to Forensic Genetics |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE SERİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Adli amaçlı kullanılan DNA polimorfizmlerinin bilinmesi, kısa ardışık tekrar (STR) kavramının anlaşılması, STR tiplendirme basamaklarının öğrenilmesi,
Dersin İçeriği
İnsan genomu ve genomda tanımlanan DNA polimorfizmleri, genel DNA kaynakları, biyolojik örnek toplama ,saklama, transfer, delil-teslim zinciri, moleküler genetik analizlerle ilgili yasal mevzuat, Adli DNA analiz yöntemleri, STR analiz sonuçlarının değerlendirilmesi, istatistiksel yaklaşım,
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
An Introduction to Forensic Genetics, Goodwin, A.Linacre, S. Hadi.2007; Forensic DNA typing, John H. Butler,2005; An Introduction to forensic DNA analysis, Norah Rudin, Keith Inman,2002
Notlar
Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalıtımın prensiplerini açıklar . |
ÖÇ02 | Potansiyel DNA kaynakları, örnekleme ve analizi hakkında hakkında bilgi sahibidir |
ÖÇ03 | Biyolojik delillerin DNA analizi için uygun metodolojileri seçer. |
ÖÇ04 | DNA analizi çalışmalarında kullanılan teknolojik araç, cihaz ve aletler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. |
ÖÇ05 | Kan grupları, Kısa Tandem Tekrar belirteçler ve Tek Nükleotid Polimorfizmlerinden genetik profilleri tanımlar ve yorumlar |
ÖÇ06 | Kimliklendirmede genetik profilleri kullanmanın risklerini ve faydalarını kavrar. |
ÖÇ07 | Adli genetik bilimini ve uygulamalarını sunan medya sunumlarını eleştirel olarak analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı açıklar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olayların çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Adli bilimler ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeler, bilgiler ve uygulamaların toplum yararına kullanılması için projeler geliştirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimlerle konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirme süreçlerine katkıda bulunur ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve tarihçe | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | DNA’nın yapısı ve insan genomu | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | DNA Kaynakları, Biyolojik delil ve Önemi | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Biyolojik örneklerin toplanması, transferi, saklanması - delil teslim zinciri | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Moleküler genetik incelemeler ile ilgili yasal mevzuat | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | DNA polimorfizmleri-Kısa ardışık tekrar polimorfizmler | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | DNA ekstraksiyon ve kantitasyon yöntemleri | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Polimeraz zincir reaksiyonu | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | STR'ların analizi | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | STR profillerinin değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | STR profillerini istatistiksel olarak yorumlama | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tek nükleotid polimorfizmler -SNPs | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Soy markerları ( Y-STR) | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Soy markerları (mtDNA) | Konu ile ilgili kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
16 | Genel değerlendirme | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |