BAG634 Bağımlılık ve Güncel Hemşirelik Yaklaşımları

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BAG634
Ad Bağımlılık ve Güncel Hemşirelik Yaklaşımları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciye bağımlılıkta hemşirenin rol ve işlevlerinin öğretilmesi ve bağımlılık durumunda öğrencinin güncel girişimlerde bulunabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bağımlılık türleri, belirtileri değerlendirme ve hemşirelik tanısı koyma, hastaya bağımlılığın türüne özgü yaklaşım ve girişimler, bakımı ve dikkat edilmesi gereken durumlar, koruyucu önlemler, madde bağımlılığında sağlık çalışanlarının etik ve deontolojik yükümlülükleri, teknolojinin bağımlılıkta koruma ve izlem amaçlı kullanımı ve güncel yaklaşımlar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1.Buken NÖ, Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009, Altın Örümcek • 2.Buken NO, Arapkirlioglu K “Bioethics Committees and Examining 3.Consent within The Patient-Physician Relationship in Turkey”, Medicine 3 and Law, Volume 29 Number 3(September 2010) pages 403- 418. 4.Veatch RM. “Bioetiğin Temelleri” MegaBasım 2010. 5. Beauchamp TL, Childress JF. "Principles of Biomedical Ethics" 2001. 6. Weinberg M "Medical Ethics" 2001. 7. Arras JD, Stenbock B. "Ethical Issues in Modern medicine" 1999. 8.The Ethics of Research Biobanking, Jan Helge Solbakk, Soren Holm, • 9.İnsan Kökenli Biyolojik Maddelere İlişkin Hukuki İşlemler, Arif Barış Özbilen. Vedat Yayıncılık, Istanbul,2011. 10.Özgüç M, yüzbaşıoğlu A. Biyobankalar ve etik. İKU Dergisi 2009; 22: 12-16.

Notlar

Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bağımlılıkta hemşirenin rol ve işlevlerini bilir
ÖÇ02 Bağımlılıkta hemşirenin rol ve işlevlerine uygun güncel girişimlerde bulunur.
ÖÇ03 Bağımlılıkta hemşirelerin rol ve işlevleri hakkında meslektaşları ve toplumla iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır.
ÖÇ04 Bağımlılığın önlenmesinde kullanılacak kaynakları bilir.
ÖÇ05 Bağımlılığa ilişkin hemşirelik tanılarını belirler ve uygun girişimleri sıralar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. 1
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bağımlılık türleri, belirtileri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Bağımlılık değerlendirme ve hemşirelik tanısı koyma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bağımlılık türüne özgü yaklaşım ve girişimler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bağımlılık türüne göre bakım Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
5 Koruyucu önlemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bağımlılık türüne özgü rehabilitasyon uygulamaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Madde bağımlılığında sağlık çalışanlarının etik yükümlülükleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlık çalışanlarının deontolojik yükümlülükleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Teknolojinin bağımlılıkta koruma ve izlem amaçlı kullanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Teknolojinin bağımlılıkta koruma ve izlem amaçlı kullanımımda güncel yaklaşımlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bağımlılıkta karşılaşılan sorunlar ve bildirim yükümlülüğünün etik açıdan değerlendirmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bağımlılık ve Adli bilim çalışanlarının sorumluluğu kavramı, ilgili yasal düzenlemeler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Olgu Sunumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma
15 Olgu analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS