ARK0016 Arkeolojik Buluntu ve Değerlendirme Yöntemleri II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARK0016
Ad Arkeolojik Buluntu ve Değerlendirme Yöntemleri II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ELİF GENÇ


Dersin Amacı

Bu ders ile arkeometrik çalışmaların temel malzemelerini oluşturan arkeolojik buluntuların tanımlanması, dönemsel ve tipolojik gelişimlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Arkeolojik buluntular uygarlıkların sosyal, dinsel, kültürel ve günlük hayata dair birçok bilgiye ulaşılmasını sağlar. Bu derste taş, kil, metal ve kemik gibi çeşitli malzemelerden yapılmış buluntular örneğin çanak-çömlek, alet, silah, süs eşyası gibi tanıtılmakta, bunların kronolojik ve tipolojik gelişimleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Özdoğan, M. 2019, Hammaddeden Ustalara, Tarihöncesi Arkeolojisinde Malzeme, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul

Notlar

Bulut, H, Arkeolojide Taşları Konuşturuyoruz, Ege Yayınları, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arkeolojik terminolojiyi tanımlar
ÖÇ02 Alet kullanımının gelişim sürecini açıklar
ÖÇ03 Arkeolojik buluntuları sınıflandırır
ÖÇ04 Alet yapımında kullanılan hammaddeleri tanır
ÖÇ05 Yontmataş aletlerin işleniş yöntemlerini tespit eder
ÖÇ06 Sürtme taş aletleri sınıflandırır
ÖÇ07 Kemik aletlerin işlevini yorumlar
ÖÇ08 Kilden üretilen aletlerin işlevini yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik yöntemleri uygulayabilmek
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroskopik çalışmaları yapabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kavram ve Tanımlar Özdoğan 2019, s. 20-29 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Alet Kullanımının Başlangıcı Özdoğan 2019, s.37-44 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tanım ve Terimler Özdoğan 2019, s.44-57 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Yontmataş Aletler Özdoğan 2019, s.61-163; Bulut 2021 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sürtme taş Aletler Özdoğan 2019, s.167-198; Bulut 2021 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kemikten yapılan Aletler Özdoğan 2019, s.199-221 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Boynuz ve Dişten Yapılan Aletler Özdoğan 2019, s.199-221 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hammadde olarak Kil Özdoğan 2019, s.223-229 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Dokumacılıkta kullanılan kil aletler Özdoğan 2019, s.223-229 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Diğer kil aletler Özdoğan 2019, s.223-229 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Çanak-çömlek Özdoğan 2019, s.233-237 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çanak-Çömlek Biçimlendirme Yöntemleri Özdoğan 2019, s.241-248 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yüzey İşlenişi ve Yöntemleri Özdoğan 2019, s.249-269 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Değerlendirme Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS