BY734 Ksenobiyotik Metabolizması

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BY734
Ad Ksenobiyotik Metabolizması
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ELİF ORUÇ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı ilaç ve yabancı kimyasalların metabolizmalarını ve bu konuyla ilgili metodolojiyi açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders ilaç ve diğer yabancı maddelerin absorpsiyon, dağılım ve biyotransformasyonlarının biyokimyasal mekanizmalarını, indüksiyon mekanizmalarını ve bunlarla ilgili araştırma yöntemlerini içerir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Biyokimyasal Toksikoloji

Notlar

Toksikoloji Kitapları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toksikoloji, toksik maddeler ve bu maddelere maruziyeti açıklar
ÖÇ02 İlaç ve diğer ksenobiyotiklerein vücutta nasıl metabolize edildiğini tartışır
ÖÇ03 Toksik maddelerin doku spesifik dağılımlarını açıklar
ÖÇ04 Fa1 ve Faz 2 metabolizma ve konjugasyon reaksiyonlarını ayırabilir.
ÖÇ05 Enzim indüksiyonu ve inhibisyonunu anlar
ÖÇ06 Ksenobiyotik metabolizmasının sonucu olarak etki mekanizmalarını ve yan etkileri kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toksikolojinin tanımı İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Toksik maddelerin sınıflandırılması İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Maruziyet yolları İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toksik maddelerin doku spesifik etkileri İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toksik maddelerin vücutta dağılımı İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Ksenobiyotik metabolize eden enzimler İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Faz 1 (Oksidasyon) Metabolizması İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Faz 2 (Konjügasyon) Metabolizması İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ksenobiyotiklerin vücuttan atılımları İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Ksenobiyotiklerin biyoaktivasyonları İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 Ksenobiyotik Metabolizmasını Etkileyen Faktörler İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 İlaç taşıyıcılar ve taşıma mekanizmaları İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Pharmacogenomics I İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Pharmacogenomics II İlgili metodoloji ve kaynakların çalışılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 11:33