BMM0062 Nanoelektronik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BMM0062
Ad Nanoelektronik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA İSTANBULLU


Dersin Amacı

Bu dersin amacı nano ölçekli devre elemanlarındaki akım iletim mekanizmasının anlaşılabilmesi için gerekli olan teorik altyapının oluşturulmasıdır.

Dersin İçeriği

Nanoelektroniğe giriş, Elektron akışı, İletkenlik, Difuzif ve balistik iletkenlik, Enerji-Bant modeli, Durumların yoğunluğu, Mod sayıları, İletkenlik ve elektron yoğunluğu, Kuantum kapasitansı, Nanotransistör, Sınır şartları, Yarı-Fermi seviyeleri, Landauer formülü, Elektrostatik potansiytel, Boltzman eşitliği, Spin gerilimleri, Seebeck katsayısı, entropi, Denge kanunu

Dersin Ön Koşulu

Bu ders, bilimin veya mühendisliğin herhangi bir dalındaki öğrencilere uygun olacak şekilde tasarlanmıştır. Öğrenciler, cebir ve temel diferansiyel denklemlere temel düzeyde aşina olmalıdır. Kuantum mekaniğine önceden aşina olunmadığı varsayılır.

Kaynaklar

Lessons from Nanoelectronics: A New Perspective on Transport, by Supriyo Datta, Purdue University

Notlar

Fundamentals of Nanoelectronics, G. Hanson, Pearson


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Elektron akış mekanizmasını anlar
ÖÇ02 Balistik iletimi tanır
ÖÇ03 Difüzif iletimi tanır
ÖÇ04 Drude formülünü analiz eder
ÖÇ05 E(p) ve E(k) İlişkisini anlar
ÖÇ06 Enerji Bant modelini öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıp ve tıp teknolojileri alanında karşılaşılan bilimsel problemlere, matematik, fen ve mühendislik bilimlerinin güncel ve ileri teknik yaklaşımlarını uygulayarak çözüme ulaştırabilme. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyomedikal mühendisliği biliminin bir alt bilim dalı ile ilgili literatüre vakıf olma, güncel problemleri tanımlama ve modelleme.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Verileri çözümleme, deney tasarlama, yapma ve sonuçları yorumlayabilme
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik uygulamaları için araştırılan çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını geliştirme 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme ve süreç tasarlayabilme. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik bakış açısıyla tıp doktoru ile birlikte bilimsel çalışmalar yapma. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kendi bulgularını sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade etme. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımsız davranma, öncelikleri belirleme ve yaratıcılık becerisi. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyomedikal Mühendisliği alanında ulusal ve uluslararası çağdaş bilimsel ve sosyal sorunların farkında olma. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Küresel ve toplumsal çerçevede mühendislik çözümlerinin tıp, tıp teknolojileri ve sağlık alanındaki sorunlara katkılarını değerlendirebilme. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Elektronlar neden akar, iletim formülü Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Balistik iletim, difüzif iletim Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Açısal ortalama, Drude formülü Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 E(p) or E(k) ilişkisi, Durumların sayılması, Durumların yoğunluğu Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mod sayısı, Elektron yoğunluğu, İletkenlik-Elektron yoğunluğu ilişkisi Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Quantum kapasitansı, Nanotransistör Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Yeni sınır Şartları Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Quasi-Fermi seviyeleri, Quasi-Fermi seviyelerinden akım Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Landauer denklemi, Bir prob ne ölçer Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Elektrostatik potansiyel Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Boltzman Denklemi, Spin gerilimleri Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Seebeck katsayısı, Isı akımı Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Tek-seviyeli cihaz, Newton'un ikinci yasası Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Entropi, Denge kanunu Ders kaynaklarını okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kaynaklarını okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS