Genel Bilgi
Kod | BTE0025 |
Ad | Principles of Gene Transfer in Plants |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Gen transferinde kullanılan plazmid vektörlerin özelliklerini öğretmek ve transgenik bitkilerin analizinde kullanılacak genlerin ne olduğunu ve nasıl primer dizayn edileceğini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Gen transferinin temel prensipleri içerisinde yer alan recombinant DNA teknolojileri kullanılarak plazmid vektörlerin oluşturulması, bitki gen transferinde kullanılacak konjügatif ve binari (ikili vektör) sistemlerinin oluşturulması, bitki gen transferi metotları ve bu genlerin moleküler testlenmesi konularını içerir. Gen transferinde kullanılan metotlara göre vektör yapılarının içeriklerini kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Principles of Gene manipulation (R.W. Old and S.B. Primrose, 1992) Technology transfer of plant biotechnology (Petter M. Gresshoff, NewYork, 1994), Transgenic plants research (Keith Lindsey 1997)
Notlar
Ders notları ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | E. coli orijinli plazmidlerin genel özelliklerini öğrenir |
ÖÇ02 | Bir vektör plazmidde gen klonlama tekniğini öğrenir |
ÖÇ03 | Doğrudan bitkilere nasıl gen aktarılır ve hangi vektörler kullanılır öğrenir |
ÖÇ04 | Bitkilere gen aktarmada kullanılan yöntemleri ve detaylarını öğrenir |
ÖÇ05 | Marker genlerin özelliklerini ve vektörlere nasıl yerleştirilmesi gerektiğini öğrenir |
ÖÇ06 | Bitkilere gen transferinde kullanılan genlere promotör ve terminatör genlerin nasıl yerleştirileceğini ve gen kasetini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 1 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Plazmidleri içeren E. coli bakteriler | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Lamda DNA yapıları | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Plazmidlere gen klonlama teknikleri | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Gen kasetlerinin yapımı | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Bitkilere direkt gen transferi metodları | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Indirekt gen transferi metotları | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Marker genler | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve ilgili kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Marker genlerin analizi | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Transgenik bitkileri seçimi ve analizleri | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Doku kimyası Gus analizi | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Trangenik bitkilerin Southern analizi | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Transgenik bitkilerde Western Blotlama | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Transgenik bitkilerde Northern Blotlama | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Dünyada transgenik bitkilerin özellikleri | Ders notları ve ilgili kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve ilgili kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |