Genel Bilgi
Kod | EE687 |
Ad | Lightning Protection & Grounding System |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET TEKE |
Dersin Amacı / Hedefi
Elektrikle çalışmalarda iş sağlığı ve güvenliğinin temelleri hakkında bilgi sahibi olunmasının sağlanması, Topraklama sisteminin temelleri hakkında bilgi sahibi olunmasının sağlanması, Topraklama çeşitlerinin anlatılması ve saha ölçümleriyle kavratılması.
Dersin İçeriği
Elektriğin Tehlikeleri ve Elektriksel Güvenlik Donanımları, Elektrik Sistemi Güvenlik Uygulamaları, Güvenlik Usul ve Yöntemleri, Güvenlik Yönetimi ve Organizasyon Yapısı, Yasal Güvenlik İhtiyacı ve Standartlar, Elektrik Güvenliğinde İnsan Faktörleri, Güvenlik Topraklama Sistemi Tasarımı için Bilgisayar Yöntemlerine Giriş: Güç Sistemlerinin Topraklanması: Modelleme Teknikleri, Alçak Gerilim Sistemlerinde Topraklama Sisteminin Tasarımı, Yüksek Gerilim Şalt Merkezlerinde Topraklama Sisteminin Tasarımı, Güç Sistemlerinin Topraklanması: Tasarım Prosedürü, Ölçüm Uygulaması, Alçak Gerilim Emniyet Özeti, Orta ve Yüksek Gerilim Emniyet Özeti, Yıldırımdan korunma sistemleri
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Design of earthing and lightning protection system: by Eng M. HUSEIN Yıldırımdan Korunmak, S. Çetin TEKİN
Notlar
Elektrik Tesislerinde Dolaylı Dokunmaya Karşı Topraklama, İsa İLİSU
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş sağlığı ve güvenliğinin temelleri hakkında bilgi sahibi olundu. |
ÖÇ02 | Topraklama sisteminin temelleri hakkında bilgi sahibi olundu. |
ÖÇ03 | Topraklama çeşitleri anlaşıldı ve saha ölçümleriyle pekiştirildi. |
ÖÇ04 | Topraklama sistemlerini ve uygulama alanlarını tanındı. |
ÖÇ05 | Yıldırım ve darbe etkisi hakkında bilgi sahibi olundu. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topraklama ve İş güvenliğine giriş - İş güvenliğinin temelleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Genel iş sağlığı eğitimi: Terimler, düzenlemeler ve standartlar | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Elektriksel iş sağlığı ve güvenliği eğitimi, Elektrik şokunda ilk yardım | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Elektrik sistemi güvenlik uygulamaları, Elektrik şokundan korunmanın temel prensipleri, Elektriksel güvenlik teçhizatları ve araçları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Topraklama sistemlerinin temelleri ve temel tanımları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Topraklama çeşitleri ve denklemleri | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Vize sınavı hazırlık çalışmaları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | AG ve OG sistemlerinde topraklama sisteminin tasarımı | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Şalt merkezlerinin topraklanması | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Toprak ve topraklama direncinin ölçülmesi için ön hazırlıklar | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Ölçüm uygulaması: İzolasyon direnci, koruma topraklaması ve nötr noktası topraklama direnci ölçümü | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Yıldırımdan korunma sistemleri, Ölçüm uygulaması: Parafudr ve paratoner topraklaması ölçümü | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Simetrik bileşenler ve kısa devre hataları | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Kısa devre akımı hesaplama ve kablo kesit hesabı, Yönetmeliklerin incelenmesi | Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |