GM001 Gıda Endüstrisinde Küflerin Yeri ve Önemi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM001
Ad Gıda Endüstrisinde Küflerin Yeri ve Önemi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL


Dersin Amacı

Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler anlatılarak , mikovirüslerin gıda sektöründeki yeri ve önemi ve gıda sektöründe küf kaynaklı problemlere yer verilmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra küflerle üretilen ürünler ve bu ürünlerin üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özelliklerinin tartışılması da amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler açıklanacaktır. Mikotoksinler, mikovirüsler detaylı olarak verilecek ve gıda sektöründe küfler ve küf sorunları tartışılacaktır. küflerle üretilen ürünler ve özellikleri, ürünlerde kullanılan starter küflerin genetiği ve özellikleri ve en son gelişmeler bu derste yer alacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Griffin, D. H. (1996). Fungal physiology. John Wiley Sons.

Notlar

ders notları ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ02 küflerin metabolizması, küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ03 küflerin ürettiği ve gıda güvenliği açısından önem taşıyan mikotoksinler hakkında detaylı bilgi sahibi olur
ÖÇ04 küflere zarar verebilen küf virüsü mikovirüslerden haberdar olur ve bunların küf zararlanmalarında kullanma olasılıklarını tartışır
ÖÇ05 gıda sektöründeki küfleri tanıyıp küf kaynaklı bozulma ve diğer sorunlar hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ06 küflerle üretilen küflü gıdaları tanır ve bunların üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özellikleri ve genetiği hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ07 tüm bu konulardaki son gelişmelerden haberdar olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Küflerin tanımı, özellikleri, taksonomisi, genetiği kitap ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 küflerin metabolizması küflerin ürettiği primer ve sekonder metabolitler ders notları, fungal fizyoloji kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
3 küflerin ürettiği primer metabolitler kitap ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 küflerin ürettiği sekonder metabolitler kitap ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
5 küflerin ürettiği ve gıda güvenliği açısından önem taşıyan mikotoksinler kitap ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 küflerin mikotoksin üretmesini etkileyen etmenler kitap ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 gıda sektöründeki küfler kitap ve ders notları, makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 mikovirüsler ve bunların küf zararlanmalarında kullanma olasılıkları makaleler ve ders notları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
10 küf kaynaklı bozulma ve diğer sorunlar ders notu ve gıda mikrobiolojisi kitapları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
11 tüm dünyada tüketilmekte olan küflendirilerek üretilen gıdalar makaleler, ders notları çeşitli bilimsel yayınlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 küflerle üretilen küflü gıdaların mikotoksinler açısından değerlendirilmesi ders notları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 küf starterleri ile üretilen gıdaların üretiminde kullanılan küf kültürlerinin özellikleri ders notları, kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 küf kültürlerinin genetiği ve genetik manüpülasyonlar ders notları, mikroorganizma genetiği kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 dersin konuları ile ilgili son gelişmeler bilimsel yayın ve makaleler, görseller Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS