Genel Bilgi
Kod | BYEISB3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DENİZ ÜNAL ÖZPALAMUTCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilecektir.Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Araştırma katılımcılarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklar.Yazar adlarının sıralanmasıyla ve kaynak göstermeyle ilgili etik kuralları açıklar.Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilecektir.Bilimdeki etik dışı davranışları sıralar.Bilimdeki etik dışı davranışların nedenlerini sorgular.Bilimde etik dışı davranışları önleme yollarını irdeler.Bilimdeki etik dışı davranışlar ve eğitim ilişkisini tartışır.Meslek etiğini inceleyebilecektirMeslek etiğiyle ilgili kuralları açıklar.Mesleki yaşamda karşılaşılabilecek etik dışı davranışları tartışır.Meslek etiği ile ilgili etik dışı davranışları içeren örnek olayları irdeler.Farklı ülkelerdeki meslek etiği kurallarını karşılaştırır.
Dersin İçeriği
Bilim ve Temel Kavramlar, Bilimsel araştırmanın yapısı, Bilimsel yöntemler, Problem belirleme, Araştırma modeli, Örnekleme, Veri toplama yöntemleri, Verilerin toplanması, Verilenlerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması ile birlikte bu süreçlerle ilgili etik kurallar
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Handbook of Qualitative Research Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln
Notlar
Handbook of Qualitative Research Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklar. |
ÖÇ02 | Araştırma katılımcılarıyla ilgili etik kuralları açıklar. |
ÖÇ03 | Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklar. |
ÖÇ04 | Yazar adlarının sıralanmasıyla ve kaynak göstermeyle ilgili etik kuralları açıklar. |
ÖÇ05 | Bilimdeki etik dışı davranışları sıralar. |
ÖÇ06 | Bilimdeki etik dışı davranışları bilir |
ÖÇ07 | Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilir |
ÖÇ08 | Mesleki yaşamda karşılaşılabilecek etik dışı davranışları tartışır. |
ÖÇ09 | Meslek etiği ile ilgili etik dışı davranışları içeren örnek olayları irdeler. |
ÖÇ10 | Farklı ülkelerdeki meslek etiği kurallarını karşılaştırır. |
ÖÇ11 | Meslek etiğini inceleyebilir |
ÖÇ12 | Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırma teknikleri ile ilgili soru işaretlerini belirleme | ilgili kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Literatür taraması nasıl yapılır | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Bilimsel araştırmada kaynak seçmek, kütüphane ve ilgili veri tabanlarını kullanmak 1 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bilimsel araştırmada kaynak seçmek, kütüphane ve ilgili veri tabanlarını kullanmak | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | Bilimsel raporları okumak, sunum hazırlamak, sunumda etik kurallara ve sunum tekniklerine dikkat etmek, atıfları doğru vermek koşulu ile sunum yapmak | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Bilimsel raporları okumak, sunum hazırlamak, sunumda etik kurallara ve sunum tekniklerine dikkat etmek, atıfları doğru vermek koşulu ile sunum yapmak 2 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Bilimsel raporları okumak, sunum hazırlamak, sunumda etik kurallara ve sunum tekniklerine dikkat etmek, atıfları doğru vermek koşulu ile sunum yapmak 3 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Vize sınavı | tekrar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yayın kavramları ve prensipleri | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | Yayın kavramları ve prensipleri 2 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yayın kavramları ve prensipleri 3 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Yayın kavramları ve prensipleri 4 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | TUBİTAK/ARBİS/YÖK/UAK kriterlerini incelemek | ilgili kaynak okumaları | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Bilim felsefesi ve etiği bilgisi ile tez/makale/rapor yazmada dikkat edilecekler hususlar | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Bilim felsefesi ve etiği bilgisi ile tez/makale/rapor yazmada dikkat edilecekler hususlar 2 | İlgili makaleleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | ilgilii makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final sınavı | ilgilii makale okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |