Genel Bilgi
Kod | MD0057 |
Ad | Kritik Hammaddeler ve Zenginleştirme Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT ALTINER |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünyada yapılan çalışmalar neticesinde tedarik riski ve ekonomik potansiyeli açısından yapılan sınıflandırmaya göre kritik olarak adlandırılan minerallerin veya metallerin farklı hammaddelerden (doğal veya ikincil) değerlendirilmesi, zenginleştirilmesi ve kazanımı ile ilgili uygulanacak yöntemler hakkında öğrencileri bilgilendirmek.
Dersin İçeriği
1. Kritik Hammaddeler 2. Kritik Hammaddelerin Zenginleştirilmesinde Kullanılan Yöntemler 3. Magnezyum ve magnezyum bazlı bileşiklerin üretim yöntemleri 4. Antimon cevherleri, Sb ve Sb2O3 üretim yöntemleri 5. Boksit cevheri ve Al2O3 üretim yöntemleri 6. Kobalt, galyum ve germanyum zenginleştirme yöntemleri 7. Nadir toprak elementleri ve farklı kaynaklardan kazanımı 8. Fosfor, fosfat, lityum, grafit, platin grubu elementler ve zenginleştirme yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Critical raw material in Canada Australian Critical Minerals Prospectus 2020 EU's list of critical raw materials final report Heavy Metal: Critical Raw Materials and the Energy Transition The role of critical Minerals in Clean Energy Transitions (World Energy Outlook Special Report) Critical Materials (Present Danger to U.S. Manufacturing)
Notlar
Internet siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kritik hammaddeyi tanımlar. |
ÖÇ02 | Kritik hammaddelerin önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Kritik hammaddelerin dünyadaki dağılımını bilir |
ÖÇ04 | Kritik hammaddelerin kazanımında kullanılabilecek yöntemleri bilir |
ÖÇ05 | Magnezyum ve bileşiklerinin eldesini bilir. |
ÖÇ06 | Kritik ve kritik olmayan hammadde ayrımını yapabilir. |
ÖÇ07 | Nadir toprak elementlerini bilir |
ÖÇ08 | Kobalt, tungsten, antimon, platin grubu minerallerin önemini kavrar. |
ÖÇ09 | Kritik hammaddelerin değerlendirilmesinde ikincil kaynakların önemini anlar. |
ÖÇ10 | Kritik hammaddelerin eldesinde uygulanacak yöntemleri bilir. |
ÖÇ11 | Boksit cevherinden ve farklı kaynaklardan Al2O3 üretimini bilir. |
ÖÇ12 | Sb, Sb2O3 üretimini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kritik hammadde nedir? | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kritik hammaddelerin belirlenmesinde yayınlanan raporların incelenmesi | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kritik hammaddelerin belirlenmesinde yayınlanan raporların incelenmesine devam edilmesi | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Cevher Hazırlama Yöntemleri | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Doğal kaynaklar ve ikincil kaynaklar | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | NTE nedir? önemi? | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Magnezyum ve bileşiklerinin eldesi | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Antimon cevheri, Sb ve Sb2O3 üretim yöntemleri | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Fosfor, fosfat nedir? önemi? | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kobalt, galyum, germanyum kazanımı | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Vanadyum, skandiyum ve hafniyum kazanımı | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Barit, borat kazanımı ve önemi | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Lityum nedir? önemi? gelecekteki beklentiler? | Literatür Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İleri teknolojide kullanılan veya kullanılması planlanan hammaddeler ve bunların değerlendirilmesi | Literatüre Taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Genel Değerlendirme | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |