Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ YÖNETİMİ (YL) (TEZSİZ) | |
Kod | MTY512 |
Ad | Mühendislikte Optimizasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ KOKANGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mamul hizmet üretiminde karşılaşılan problemlerini optimizasyon problemlerine dönüştürmek ve optimal çözümler bulmak için gerekli optimizasyon tekniklerini anlatmak ve bu teknikleri uygulama yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Mühendislikte optimizsyon uygulamaları;Optimizasyon tekniklerinin sınıflandırılması; Optimizasyon problemlerinin sözel tanımı; Optimizasyon problemlerinin matematiksel olarak ifadesi (matematiksel modelin kurulması); Grafik çözüm yöntemi; Doğrusal programlama tekniği; Çok amaçlı programlama; En uygun optimizasyon tekniğinin seçimi; LINGO programında çözüm türemek; Çözümün yorumu; duyarlılık analizi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilere Modelleme ve Optimizasyon teknikleri hakkında bilgi vermek |
ÖÇ02 | Gerçek hayattaki problemleri bir optimizasyon problemi şeklinde sözel olarak tanımlama |
ÖÇ03 | Matematiksel modelleme, bilgisayar paket program (LINGO) yardımıyla kurulan modelden çözümün türetme |
ÖÇ04 | Çözümün duyarlılığını yapma yeteneği kazandırma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi kazanma; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanma; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislikte optimizasyon uygulamaları | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Optimizasyon teknikleri | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Optimizasyon tekniklerinin sınıflandırılması | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Optimizasyon problemlerinin sözel tanımı | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Optimizasyon problemlerinin matematiksel olarak ifadesi (matematiksel modelin kurulması) | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Grafik çözüm yöntemi | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğrusal programlama tekniği | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çok amaçlı programlama | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | LINGO programında çözüm türemek | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çözümün yorumu | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | En uygun optimizasyon tekniğinin seçimi | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Duyarlılık analizi | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mühendislik uygulamaları | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulama projesi | Konu ile ilgili ön araştırma yapılması ve mevcut uygulamaların araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |