Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
MÜHENDİSLİK VE TEKNOLOJİ YÖNETİMİ (YL) (TEZSİZ) | |
Kod | MTY003 |
Ad | Metot Mühendisliği ve İş Ölçümü |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, metot etüdü ve iş ölçümü ile ilgili kavramları ve çeşitli alanlardaki uygulamalarını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Üretkenliğin tanımı ve verimlilik hesaplamaları, iş etüdü tanımı ve kapsamı, genel problem çözme süreci ve aşamaları, çalışma ortamı ve çalışma koşulları, süreç analizi ve ilgili şemalar, faaliyet ve insan-makine şemaları, operasyon analizi ve şemaları, mikro-hareket etüdü ve şemaları, çeşitli hareket ekonomisi kuralları, zaman etüdü, kullanım alanları, adımları ve gerekli ekipmanları, gözlem sayısının tespiti ve kontrolü, ek süre, normal süre ve standart sürenin hesaplanması, makine işleri için zaman standartlarının hesaplanması, belirlenmiş zaman standartlarının kullanılması, iş iş örneklemesi tanımı, aşamaları ve kullanım alanları, iş örneklemesine göre gerekli gözlem sayısının hesaplanması, hassasiyet derecesinin ve mutlak hatanın belirlenmesi, kontrol şemaları, standart sürenin hesaplanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Akal, Z. (1997). İş Etüdü, Dördüncü (Düzeltilmiş) Basım, ILO Uluslararası Çalışma Örgütü, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları: 29, Ankara, 470 sayfa. 2. Barnes, R. M. (1980). Motion and Time Study Design and Measurement of Work, Seventh Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 689 pages. 3. Meyers, F. E., and Stewart, J. R. (2002). Motion and Time Study for Lean Manufacturing, Third Edition, Prentice Hall, New Jersey, 370 pages. 4. Mundel, M. E. (1970). Motion and Time Study: Principles and Practices, Fourth Edition, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 674 pages. 5. Niebel, B. W., and Freivalds, A. (2003). Methods, Standards, and Work Design, Eleventh Edition, McGraw-Hill, 747 pages.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli verimlilik ölçümleriyle ilgili hesaplamaları ifade eder. |
ÖÇ02 | İş etüdünün tanımını ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ03 | Süreç şemaları, faaliyet şemaları, insan makine şemaları, operasyon şemaları, Simo şemaları gibi çeşitli şemaları çizer. |
ÖÇ04 | Metot etüdünü kullanarak karşılaşılan problemler için daha iyi çözüm yöntemleri önerir. |
ÖÇ05 | Zaman etüdünü kullanarak gerekli gözlem sayısını hesaplar. |
ÖÇ06 | Zaman etüdünü kullanarak standart süreyi hesaplar. |
ÖÇ07 | İş örneklemesi çalışmasını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olma | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi kazanma; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanma; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üretkenliğin tanımı ve verimlilik hesaplamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
2 | İş etüdünün tanımı ve kapsamı | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
3 | Genel problem çözme süreci ve aşamaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
4 | Çalışma ortamı ve çalışma koşulları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
5 | Süreç analizi ve süreç şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Faaliyet şemaları, insan - makine şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Operasyon analizi, operasyon şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mikro-hareket etüdü ve şemaları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Çeşitli hareket ekonomisi kuralları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Zaman etüdü, kullanım alanları, adımları ve gerekli ekipmanları | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Gözlem sayısının tespiti ve kontrolü | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
13 | Ek süre, normal süre ve standart sürenin hesaplanması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Makine işleri için zaman standartlarının hesaplanması, belirlenmiş zaman standartlarının kullanılması | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
15 | İş örneklemesi tanımı, aşamaları ve kullanım alanları, iş örneklemesine göre gerekli gözlem sayısının hesaplanması, hassasiyet derecesinin ve mutlak hatanın belirlenmesi | Konu ile ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |