Genel Bilgi
Kod | SAFS0029 |
Ad | Crop-Soil Managements |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Değişik toprak ve bitkisel yönetim şekillerinin toprak biyolojik verimliliği ve kalitesi üzerine olan etkilerinin kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bitkisel üretimin girdilerinden olan mineral gübre, ilaç, toprak işleme ve sulamadan kaynaklanan toprak verimliliği düşüşü toprak fiziksel ve kimyasal özelliklerinin değişimleri yanında topraktaki yaralı mikroorganizmaların ve diğer biyolojik parametrelerin önemli derecede etkilendiği bilimsel olarak yapılan çalışmalarla belirlenmiş bulunmaktadır. Uzun yıllar tek yönlü bitkisel üretim, ihtiyacın dışında gübreleme, ağır toprak işleme ve sulama sonucu toprak kalitesinin bozulmasında birinci derecede rizosfer organizmalarının özelliklede mikorizaların etkilendiği belirlenmiştir. Toprak kalitesinin düşmesine neden olan faktörlerin belirlenmesi ve toprakların yeniden biyolojik organlarca ıslahı gelecekte de bilimsel olarak tartışılacak ve işlenecektir. Bu bağlamda değişik toprak yönetimlerinin toprakta meydana getirdiği farklılıkların belirlenmesi için çakılı denmelerin önemi, kuruluş şekilleri, toprak ve bitki üzerindeki etkileri işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
S.L. Tisdale et al., 1998, Soil Fertility and Fertilizer; D.L. Rowell, 1991.Soil Science, Methods and Application,
Notlar
S.L. Tisdale et al., 1998, Soil Fertility and Fertilizer; D.L. Rowell, 1991.Soil Science, Methods and Application,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojik yaklaşım açısından toprak materyalini anlamak. Tarımsal arazi kullanımının iyileştirilmesinde biyoteknolojinin önemini kavrar. |
ÖÇ02 | 2. Toprak ve çevreye zarar veren unsurların biyoteknolojik yöntemler ve uygulamalarla nasıl iyileştirilebileceğini kavrama. Toprak biyoteknolojisinin uygulanabilirliğini kazandırma. |
ÖÇ03 | Çevreyi ve çevredeki kirliliği, endüstriyel atıkları ve tarım kimyasallarını tespit etme ve kontrol altına alma, ekonomik kazanç sağlama, biyolojik olarak kolay parçalanabilir materyaller üretmek |
ÖÇ04 | toprak mikroorganizmalarının genetik, kimyasal ve fiziksel özelliklerini geliştirme ayrıca insan yaşamı için gerekli olan yeni teknolojiler, süreçler ve ürünler geliştirme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir Tarım Bilimi (Agroekoloji) ve Gıda Güvenliğinin temel prensipleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformda geçerli sertifikalı tarım sistemlerini ve kimyasal kalıntısız üretimi öğrenir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında var olan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur ve yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su ve mineral döngüsünün ekosistem dinamikleri içerisinde yürütülmesinde uygun ekim nöbeti sistemlerini planlar ve yürütür. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlıklı bitkisel üretim materyalleri (tohum, fide, fidan) ve insan beslenmesinde faydalı hayvansal ürünler geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su kaynaklarının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımına yönelik çevreye duyarlı stratejiler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir toprak yönetimi için ekolojik eksenli toprak ve bitkinin sağlıklı beslenmesi konusunda gübreleme programları geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık etmenleri, zararlı yabancı otlar, böcekler, nematodlar ve akarların sürdürülebilir mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sürdürülebilir tarım sistemlerinde bitkisel ve hayvansal üretimin bütünsel yaklaşımla yürütülmesini sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Zamanında ve doğru mekanizasyon programları oluşturmayı öğrenir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarımsal üretimde ekonomik sürdürülebilirlik bağlamında ürün eldesini ve tüketiciye güvenli bir şekilde ulaşımını sağlayacak yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda güvenliği ve gıda güvencesini teminat altına alacak sistemler geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Üretilen ürünün, üreticiye, maksimum fayda sağlamasına yönelik tarımsal işlemleri ve ekonomik analizlerini bilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sürdürülebilir tarım ve gıda güvenliği konularında bağımsız veya ekip çalışması şeklinde Ar-Ge projeleri geliştirebilir ve uygulayabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak yönetimi nedir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bitki yönetimi nedir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bir bütün olarak toprak-bitki yönetiminin tarımsal önemi nedir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
4 | Toprak kalitesi nedir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toprak kalitesi nasıl iyileştirilir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Toprak bitki yönetimleri nasıl toprak yapısını geliştirir | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | ara sınavlar | yazma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Toprak yönetiminin mikoriza gelişimi üzerindeki etkileri nelerdir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
9 | Toprak yönetimin mikoriza gelişimi üzerine etkileri nedir? Toprak yönetiminin mikoriza ve diğer yaralı mikroorganizma üzerindeki etkisi nedir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Toprak işleme toprak kalitesi arasındaki ilişki nasıl gelişir? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Gübre kullanımı ve biyolojik toprak verimliliği arasındaki ilişki nedir? mekanizmaları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Toprak-ürün yönetiminde uzun vadeli denemenin önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ürün rotasyon sistemlerinin toprak organik karbon bütçesi ve sol kalitesi üzerindeki etkileri Toprak yapısı ve besin alımı üzerindeki yerli mikoriza yönetiminin etkisi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Organik gübrelemenin toprak yönetimine olumlu etkileri ve ayrıca mikoriza mantarlarının etkisi var mıdır? | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Toprak bitki yönetiminin genel değerlendirmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | final sınavı | ödev ve yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | final sınavı | ödev ve yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |